Tuesday, May 31, 2011

Menikmati panorama ke Meulaboh...



Pemandangan yang sangat indah...beratus-ratus gambar kami abadikan di sepanjang laluan pantai barat Sumatera di daerah Aceh...tak puas mata memandang...Laut/gunung/sawah bersulam satu mewujudkan panorama yang sangat menarik...
Pertama kali aku menyantuh air lautan Hindi...laut ni tenang..tapi jangan disangka ...dalam manusia sedang leka...air yang tenang tiba-tiba menjadi ombak yang ganas...Kawasan ini turut terkena badai tsunami..
Arghh terasa kesegaran....he he..

Nampak tak jarak dipapan tanda tuu.?jarak ke Meulaboh 220km. kalau tanya orang tempatan pasti dijawab 2hari, dua malam pak baru sampai..!



Line melintang jalan tu sebenarnya masalah kamera...hati-hati bila jumpa jalan elok seperti ini...di sana lembu bersembang sambil baring-baring di tengah jalan raya...



Ish..ish aku naik malas nak upload gambar, dah berjam cuba, cuma banyak ni yang dapat muat naik..kena jangkitan ride di Sumatera barangkali..jarak 22km ambik masa 2 jam lebih nak sampai...entah bila boleh aku tunjuk keadaan jalan yang merentap semangat kami kalau begini gayanya...jalan yang aku tunjuk ni betul-betul mengabui mata dan perasaan. Bukan semua molek-molek seperti di gambar...Tetapi beginilah keadaan jalan di Aceh, sebahagian besar baru saja di baik pulih..masa ni mula le terbayang kalau bawa motor sendiri...guna kapcai ni tau-tau aja la..dapat pecut 100km/jam tu dah kira bagus...purata kelajuan kami kalau keadaan jalan baik hanya 80km/jam saja.. laju-laju kebas ponggong beb..! lagipun nak perah motor gila-gila, perjalanan kami jauh lagi..takut motor meragam ditengah jalan pulak..
Perghh mendamaikan...

Wa pun tak tau nak berposing macamana lagi..sudah nya menegaak jelah ..banyak sangat gambar yang kami ambik sepanjang laluan ini...Bau bauan hutan sangat menyegarkan...Jalan dan laut bersebelahan saja dipisahkan oleh tebing yang curam dan dalam....gayat kalau toleh ke bawah...


Ride di Sumatera, tak perlu risau pasal petrol...kami pun takda bawa tong minyak tambahan...Kalau isi tangki penuh di stesen minyak, masa jarum minyak masuk line merah, insyaallah akan jumpa stesen minyak lagi..walau kekadang tu rasa cuak juga sebab bila masuk kawasan tanah tinggi biasanya sunyi sepi, keliling hutaan pulak tu..takut-takut minyak habis kat tengah-tengah hutan... dan bila menuruni bukit melalui kawasan lembah biasanya terdapat perkampungan/pekan. petrol yang dijual di tepi jalan pun banyak...harga mahal sikit la...

Nantilah aku sambung sebab dah beberapa hari internet lembab semacam....

4 comments:

  1. sdr hasmizal,ada maklumat yang ingin dikongsi bersama..?sila kemukakan jika ada..mungkin kami boleh membantu..

    ReplyDelete
  2. kang, kami juga guna route yang sama.

    ReplyDelete
  3. tapi kakmah naik motor power..kami jenuh menonggang x sampai-sampai...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK