click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, May 23, 2011

Kembara Sumatera...Bermulanya pengembaraan...

Misi: Menjelajah daerah-daerah yang pernah di tadbir oleh kerajaan purba Sumatera dalam tempoh lapan hari...Deli, Acheh ,Batak, Minangkabau, Mendailing, Sri Wijaya dan Riau. Daerah daerah ini merupakan sebahagian dari daerah yang terdapat di Gugusan Kepulauan Melayu yang merentasi asia tenggara sebelum di pecah dan perintah oleh penjajah Barat...

He he ini yang syok bila berjalan dengan orang akademik, boleh menimba pengetahuan yang sebelum ini sangat asing bagi aku perihal sejarah tamadun orang melayu ni...benar kata pepatah tak kenal maka tak cinta...Kuliah tak rasmi yang aku perolehi dari dia disamping melawat kesan-kesan sejarah di daerah yang dilawati, menunjukkan tamadun Melayu memang mendahului zaman...Yea orang melayu hebat...cuma kita tidak sedar..Mungkinkah ini yang disebut-sebut permata yang hilang...tapi lambat laun akan ditemui dan bergemerlapan semula..? Aku tambah berminat untuk bersama AR Mastor menjelajah pelusuk kepulauan melayu dimasa akan datang...

Dalam post akan datang aku akan lebih menyentuh pengalaman bermotor dan bukannya bercerita pasal tamadun Melayu sebab aku bukan pakar dalam hal itu. Aku minta ar mastor untuk menyumbang artikel mengenai kesan-kesan tamadun melayu ini melalui pengamatan beliau...

Ikuti pengembaraan berikutnya di hari ke 2 DISINI

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK