click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, February 25, 2012

Lambaian Kaabah...

Dulu selepas balik buat haji yang pertama pada 2004, kami terus mendaftar semula untuk haji kedua..Masa tu pendaftaran haji kali kedua boleh dibuat tanpa syarat berbanding sekarang yang hanya boleh mendaftar setelah usia haji pertama berusia lima tahun. Tanpa sedar 9 tahun telah berlalu dan minggu lepas kami terima surat dari pihak tabung haji supaya menghadiri kursus haji. Kebetulan masjid ditaman kami turut menawarkan kursus haji jadi mendaftar disana. Bermula Sabtu 24hb Feb 2012 sehingga sepuluh siri berikutnya kami akan menghadiri kursus tersebut. Persediaan memantapkan ilmu..mana tahu terpilih nanti.

Bukan bermaksud menidakkan peluang orang lain, jika terpilih lagi, kami mengharapkan haji kali ini lebih sempurna berbanding haji pertama dulu. Inilah peluang untuk memperbaiki kelemahan haji pertama dulu. Timbul juga simpati bila bersembang dengan rakan kursus lain yang mana terpaksa membuat rayuan supaya dipercepatkan giliran masing-masing. Seorang peserta memberitahu beliau mendaftar haji pada tahun 2007 dan giliran akan tiba pada 2016..! bermakna 9 tahun tempoh menunggu...sama juga dengan kes aku..itu dulu tak taulah sekarang..

Kekadang terdapat silap faham dikalangan orang ramai yang menyangka bila membuka akaun tabung haji dan menyertai kursus haji bermakna secara automatik akan dikira mendaftar haji dan layak menunaikan haji . Ada seorang peserta kursus yang terkeliru bila memberitahu sedemikian. Alamat tidak akan pergi ke Mekah le sampai bila-bila selagi tidak mendaftar pergi haji. Disebabkan kuota yang dikenakan oleh kerajaan Arab Saudi dan peningkatan kesedaran orang ramai untuk menunaikan haji, seseorang terpaksa menunggu giliran yang lama sebelum tiba gilirannya.

Jadi kepada pembaca diluar sana segeralah mendaftar  sebelum pelbagai syarat lain dikenakan nanti untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat. Apa tunggu lagi, pergilah mendaftar...!


1 comment:

  1. baru dapat surat supaya berkursus zal, panggilan haji belum tahu lagi...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK