Thursday, April 19, 2012

Ronda-ronda 1Malaysia-Kehebatan berangan

He he dengar macam kelakar, tapi itulah hakikatnya. Manusia-manusia hebat dunia yang berjaya bermula dengan berangan. Mentol filamen tercipta bermula dengan angan-angan..Pasang angan-angan., dari situ akan terbitnya keazaman. Minda menjadi fokus, ibarat magnet, tanpa sedar segala tindakan akan terpaksi kearah impian yang ingin dicapai. Kesah kawan aku ini menjadi bukti lagi kehebatan berangan. Jadi jangan takutlah untuk jadi Mat Jenin...

Setelah lama tak berjumpa dengan bekas rakan sepejabat, ronda-ronda 1Malaysia baru ni kami berpeluang berjumpa semula dengannya di kediaman baru beliau di Dungun. Dari Mersing kami ke Besut  menyusuri jalan pantai dan singgah bermalam di Dungun. Selepas mendapatkan kontek no dari rakan, keesokan pagi Isnin terus saja ke rumah beliau. Gulp...Masyallah ...

Semasa sepejabat dulu memang dia selalu bercerita akan impiannya. Sekian-sekian umur akan memiliki sekian banyak wang simpanan, dan akan memiliki bunglow impian. Setelah hampir 20 tahun ternyata impian dia tercapai. Yea aku sedang terpegun berdiri di halaman bungalow beliau yang tersergam indah. Bungalow berciri senibina melayu ilham arkitek lepasan Uitm berkeluasan  6000kps menggunakan sebahagian besar kayu cengal. 6000kps bukan keluasan tanah ok, tapi keluasan binaan rumah..! dilengkapi dengan 10 biji bilik tidur, surau, ruang tamu, ruang famili...dapor yang nan luas..pergh luas giler..!. Walaupun tak diberitahu berapa kos pembinaan, congak-congak bodoh sekiranya harga binaan 200 sekaki, sudah RM1.2 juta. Tunai ok..! tapi aku percaya  harga jauh lebih dari itu kerana kayu cengal sekarang teramatlah mahal...ditambah lagi dengan kemasan lantai sehingga ke halaman rumah. Kereta ..? usah cerita..kereta yang aku berkenan pun ada disitu..hu..hu....

Dia berjaya kerana berani gagal. Semasa ekonomi merudum pada 1997, beliau meletakkan jawatan dan menubuhkan syarikat pembinaan sendiri. Aku tak fikir dia boleh mencapai impiannya sekiranya sehingga sekarang masih lagi mengharapkan lagi imbuhan gaji bulanan dari majikan. Lainlah kalau imbuhan gaji bulanan mencecah puluhan ribu. Itupun aku fikir masih lagi sukar, kerana ramai juga kekawan aku yang memprolehi imbuhan bulanan yang lebat, tapi tidak semewah beliau kerana imbuhan yang hebat biasanya hanya tercapai pada usia yang agak lewat .

Kalau kita merasakan peluang menandingi kehebatan orang lain samar disebabkan faktor usia berkongsilah pengalaman bersama anak-anak atau orang muda lain. Mereka masih mempunyai masa. Nabi pun dah bagitau 9/10 punca rezeki adalah menerusi perniagaan. Berazamlah supaya 1Famili 1Syarikat menjadi kenyataan.

Kalau dia boleh, kenapa tidak kita...Jom apa tunggu lagi..!


2 comments:

  1. "Berani Untuk Gagal."
    Tapi mentaliti nie asyik tak berani dan fikir negatif jerr..adoii. Bila agaknya boleh berjaya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..hanya semangat yang kental mampu menempuh cabaran hidup..

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK