Tuesday, January 4, 2011

Kembara Seoul -Part 4 Vivaldi Ski Resort




Dah berlumba dah sapa paling laju...budak-budak cepat je belajar ...



Kena tunggu giliran..alat ski ada dengan wa...he he..tapi takpa mood baik baru sekejap tadi kawan sms PMR 8a..


haa. beza antara salji betul dan tiruan..yang tiruan tak boleh kepal buat bola salji perooi...
Dah 12 pagi pun tak puas-puas lagii..








Keletihan anak bujang wa..







Antara anak-anak rakan yang sama group dengan kami..

ha..ha berani ambik gambar sebelah peralatan ski saja...baru tengok peralatan pun dah jatuh dua kali...






Bangun..jatuh..bangun ..jatuh...dapat bangun jap untuk ambik gambarr..ha.ha



Pilihan di tangan anda..sapa yang terer ambik le trek sebelah kiri..kalau tak terer ambik le yang mendatar sebelah kanan..
Sorry aaa sapa lalu depan wa, wa langgar...160km/jam beb...he he tapi bukan wa tapi peserta olimpik musim sejuk ...


22hb Dec 2010 selepas nami Island..Sebelah petang..

Destinasi berikutnya adalan Vivaldi Resort..pusat pelancongan berski terbesar di Korea...Dari kejauhan dah nampak keputihan salji melitupi tanah tinggi di kawasan resort. Pelik jugak aku sebab sepanjang perjalanan tu adalah sedikit tompokan keputihan salji meliputi bukit-bukit..Tapi macamana di resort tu penuh salji...Bila aku tanya pemandu pelancong korea kami, Laa.... iku ingatkan salji betul, rupanya salji tiruan...Kat Bukit Cherakah Shah Alam Malaysia dulu pun ada..Yang aku bayangkan mesti kawasan bersalji macam di kawasan tanah tinggi negara sejuk lain sehinggakan kereta pun boleh tertimbus dek salji tebal..Kos buat salji disini murah sikit kot berbanding di Dubai...sebab persekitaran di sini memang dah tersedia sejukk...



Kami tinggal di apartmen 2 bilik. Dikhabarkan sewa semalaman diwaktu puncak sempena cuti umum krismas adalah Usd360. Tiada katil dan hanya tuala kecil disediakan..Stail korea..kata jurupandu kami. Peralatan ski pun mahal USD40 satu set. Takut kempunan kami sewa 4 set untuk anak-anak..tapi aku boleh tumpang sekaki anak bujang aku punya..bini aku?..ha ha dia jadi jurugambar..


Jelas rerpancar kejakunan kami... almaklumlah pengunjung dari negara khatulistiwa, mana pernah main ski...Masa aku belajar dulu pun tak pernah jumpa salji...apatah lagi main ski..salji tiruan pun tiruanlah. aku pendam dulu keinginan yang membuak-buak untuk berski dan biarkan anak-anak aku puas bermain...tapi tak lama pun, set itu dah ada kat aku..ha,ha.. kami main ganti-gantilah..tak sorang-sorang aku rempuh...iyalah sebelum ni naik kereta, motor, basikal semua ada stereng dan brek, naik ski cuma ada brek mulut je mana makann..Dari 4 petang hingga 12 malam kami bermain ski. Bibir anak-anak aku sampai pecah kesejukan...Keesokkan pagi sambung lagi dari pukul 8-10 pagi..Aku dan anak perempuan aku je yang sambung bermain, anak bujang aku dah puas, malas nak pergi, mula-mula tu ikut kami tapi balik semula sambung tidur di bilik...


Ikuti sambungan kembara di Everland Themepark dalam post berikutnya ok..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK