Sunday, January 16, 2011

Malaysiaku Indah-Kuala Trengganu

Batu bersurat. Contoh replika yang perlu dibanyakkan dilokasi mudah pengunjung mengambil gambar...





River Cruising antara produk pelancongan yang mendapat sambutan hangat pengunjung...















Apa lagi yang kita kurang...? semuanya ada...perlu diserlahkan saja
keindahan yang sedia dimiliki..







Tapi yang sakit hati,mesti ada kutu yang suka campak sampah merata-rata...tengok lah kalau takda yang membersihkan, kunjungan berikut pasti dah jadi rumah sampah kawasan ni...





Walaupun bangunan lama, tapi jika dipulihara persekitaran mampu menyerlahkan keunikan tempat tersebut...




Yang ini memang aku tak berkenan...bangunan cantik tapi pasang awning zink janji pasang, menyemakkan pandangan...





Bazaar yang menarik...






Tapi pemandangan gerai pasang siap betul-betul kacau keindahan...
.


Kubah surau ni aku rasa pun macam tak berapa kena, lari dari tema la..kalau dapat seperti kubah masjid ni kan ok...



Masjid lama yang unik dan menarik..




Aku harap takdelah gerai pasang siap didirikan disini...akan merosakkan keindahan yang ada..





Ok jugak, ide unik...hanya terdapat di Trengganu..





Pujian patut diberi kepada kerajaan Trengganu kerana mengambil inisiatif mengindahkan Bandaraya Persisiran Pantai...Persekitaran Kedai Payang telah dinaik taraf., walaupun belum siap sepenuhnya tapi sudah terserlah keindahannya.. Pantai Batu Burok dan Dataran Shahbandar pun menarik...Cuma di Dataran Shahbandar keserabutan pandangan gerai pasang siap mencacatkan sausana..




Idea-idea pengindahan sebegini diperlukan untuk menarik pelancong...boleh menjana ekonomi negara pastinya...perlu lebih banyak menyediakan replika-replika, tugu atau apa apa gimik untuk pengunjung mengabadikan kenangan sewaktu membuat lawatan...


Keindahan semulajadi memang telah dimiliki...pantai,hutan,sungai dsb jadi perlu dieksploit dan dibuat promosi serta perlu ada budaya penjagaan keindahan dan kebersihan yang dibuat secara berkala..Dengar khabar negeri sekecil Melaka pun boleh menerima kunjungan lebih 10 juta pelancong setahun...apatah lagi Trengganu yang memiliki pelbagai kelebihan lain...

Kita sebagai rakyat Malaysia. Berbanggalah dan peliharalah keindahan dan kebersihan negara kita...

2 comments:

  1. Syabas pada kerajaan Terengganu yang berjaya menjadikan negeri tersebut sebagai destinasi yang mesra pelancong. :)

    ReplyDelete
  2. mung doh brp kali jalang sana nif..? ha ha

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK