Friday, November 11, 2011

5 kemalangan...!

Macamana hati makin tak berdebar bila bawak motor...Semasa balik dari Kukup Johor ke KL naik kereta dengan kawan, sepanjang lebuh raya dari Spg Renggam Johor  ke Pedas/Linggi Negri Sembilan saja terserempak 4 kemalangan..1 kemalangan ringan dan tiga teruk . Kemalangan pertama, trailer merempuh penghadang tengah lebuhraya, Penghadang jalan besi dah macam maruku dilanyak trailer...! kemalangan kedua, Viva rempoh belakang kenderaan lain, ketiga Toyota Camry remuk teruk hentam kenderaan juga dan keempat lagi dahsyat, sebuah teksi remuk macam tin sardin terpersok dalam longkang..Ketika kejadian keadaan jalan basah sebab hujan. Bila sampai rumah bukak internet baca ondecene cerita kemalangan lagi ..! melibatkan lori rempoh bas berdekatan dengan R n R Behrang..

Setelah bawak kereta kemudian bawak motor perasaan punyalah tambah berdebar . terbawak-bawak perasaan semasa memandu..Sebenarnya aku kecut perut memerhati para penunggang motor memecut dicelah-celah kenderaan lain. Dalam kepala hotak, apa jadi semasa mereka sedang memotong  di celah dua kenderaan itu tetiba salah satu kenderaan yang dipintas tanpa sengaja  terpulas sedikit stereng merapati kenderaan disebelah.., lebih-lebih lagi diwaktu musim hujan sekarang, jalan licin ..keadaan jalan susah nak diduga .iisshh...! garenti tragis...

Betul wa cakap lu.., Aku penonggang motor juga pemandu kenderaan..Masa bawak kereta,  pemandu kekadang memang tak sedar, tetiba berdesup saja motor memotong kita., Terbayang masa aku bawak motor...mungkin aku bawak motor pun macam tu kot...kita menonggang rasa tak laju, padahal laju..kita yang menengok masa memandu ni  rasa gayat  je.. masa atas motor, perasaan  penonggang biasa saja, tak pun rasa cuak sangat semasa mencelah dicelah-celah kenderaan.. Argh kacau betullah  jiwa, masa bawak motor tapi terkenang perasaan semasa  memandu sambil teringat gelagat penonggang motor...

Ya Allah selamatkan kami pengguna jalanraya..Kepada penonggang motor moga sentiasa berwaspada dan berhati-hati dijalanraya. Amin..

2 comments:

  1. Positifnya, memandangkan kita ni pemandu kenderaan dan juga penunggang motorsikal, biasanya kita akan lebih peka dengan situasi di jalan raya.. berbanding mereka yang hanya memandu atau menunggang sahaja.

    Post Terbaharu Saya - Kadar Pinjaman Asas (BLR) Kekal Sehingga Hujung Tahun

    ReplyDelete
  2. negatifnya kalau terlalu berhati-hati, pergerakkan kita akan jadi terlalu kaku dan teragak-agak dan ini sgt membahayakan...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK