Saturday, November 19, 2011

Kencing Manis....

Hari Rabu 16hb Nov 2011, sepagian aku berada dihospital Putra Batu Pahat. Bapak aku masuk sana sebab masalah sukar buang air kencing. Umur 85 tahun. Sambil menunggu pembedahan aku baca apa yang ada dipapan kenyataan. Artikel berkenaan diabetis menarik perhatian aku. Kebetulan dipinggiran jalan, banyak pulak kedapatan sepanduk mewar-warkan Hari Diabetis Sedunia yang disambut pada 14hb Nov setiap tahun. Selama ini bukan tak faham tapi kurang mendalam pemahaman aku kenapa di panggil kencing manis. bila dah baca barulah ada sedikit jelas.

Aku nak kongsi dengan korang. Lebih kurang macam nilah..sesapa yang lagi arif kalau fakta aku salah mohon betulkan ok.


"Makanan berkarbohidrat akan dicerna menjadi  glukosa dalam darah untuk mudah diserap ke anggota tuboh. Glukosa akan diserap kebahagian anggota badan seperti otot, hati dan tisue-tisue berlemak  untuk disimpan dalam bentuk glakogen dan di bekalkan semula  ke anggota tubuh lain bila perlu. . Disinilah peranan insulin. Insulin menjadi agen menyerap glukosa tersebut. Insulin dihasilkan oleh pankreas. Bagi orang normal, berapa banyak insulin perlu dirembeskan ditentukan secara outomatik . Bila peranan pankreas tak berfungsi dengan sempurna ini yang akan menimbulkan masalah. Kuantiti insulin dirembeskan tidak sepadan dengan kuantiti glukosa dalam darah. . Bila penggunaan tenaga rendah tapi pembekalan glokosa berlebihan dalam darah maka timbullah masalah , buat ujian darah kandungan gula melebihi kadar yang ideal". Gula yang berlebihan dalam darah akan turut terkumuh bersama air kencing. Jadi kalau korang nak tau samada penyakit ini dah mula menemani anda tengok-tengoklah semasa buang air kecil,, takut-takut  semut sangat berminat dengan air kencing anda..! segeralah buat pemeriksaan darah.

Lebih kurang macam tulah yea..untuk pemahaman lanjut bacalah lagi banyak artikel diinternet...

Hebat sungguh ciptaan illahi.

4 comments:

  1. esok akak ade exam..exam psl insulin, glukagon, glukos sume ni laa..doakan..:)

    ReplyDelete
  2. ok2..selamat maju jaya..moga berjaya.

    ReplyDelete
  3. Doktor baru diperlukan ramai sb ramai Dr lama resign kerja hospital kerajaan...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK