click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, November 18, 2011

Bukan nak menakutkan tapi peringatan...!

Berita hangat minggu ini pastinya berkenaan keputusan UPSR dan pembahagian duit bantuan sekolah RM100. Kepada yang berjaya mendapat 5A dalam UPSR termasuk anak aku tahniahlah. Kepada ibubapa yang anaknya kurang menyerlah usah gundah gulana., masih jauh lagi perjalanan sekolah anak-anak. Kita kena terima hakikat ada anak-anak yang lambat panas, bila ke sekolah menengah nanti mungkin baru mula menyerlah ataupun semasa di universiti nanti.

Perbelanjaan persekolahan anak-anak memang tinggi., benar yuran sekolah sebahagiannya dimansuhkan, dibantu lagi dengan duit membeli alat tulis. Tapi perbelanjaan lain seperti pakaian sekolah, tambang, duit poket, buku latihan tambahan, tuisyen dsb akan sentiasa meningkat. Sebab tu dah dapat duit bantuan jangan joli..rata-rata yang aku dengar bila dapat duit bantuan RM100/anak, masing-masing nak  perabih membeli lari dari tujuan asal.

Bagi anak-anak yang akan keasrama atau memulakan penghidupan baru di kolej lagilah wei...sebab tu kepada pasangan muda diingatkan usahlah ghairah berbelanja tak tentu hala. simpan duit untuk persekolahan anak-anak..! Jangan ada yang lebih rela berhabis menghias kereta/motor/smartphone dsb dari menabong untuk keperluan anak-anak..

Perbelanjaan awal menyediakan kelengkapan  sorang anak yang akan keasrama atau kolej 2,3 ribu adalah 'sedikit' . Peringkat 40an adalah peringkat kritikal bagi ibubapa. Diperingkat ini semua anak barangkali dah berada di alam persekolahan dan sebahagiannya telah memasuki kolej atau universiti...seperti aku..ha ha..! 1 U, 1 Kolej, 2 sekolah berasrama dan 1 akan diusahakan masuk asrama juga...sentiasa ketirisan poket..Itu belum kira perbelanjaan menghantar, mengambil, melawat, beli jajan dsb...Bila dicongak-congak balik, ingatkan bila semua anak dihantar ke asrama,  perbelanjaan bulanan mengurang, rupanya menokok..!

Bukan nak menakutkan tapi peringatan...!





No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK