click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, November 27, 2011

Kehebatan bulan-bulan islam...

Tirai 1432H telah dilabuhkan, tirai 1433H  tersingkap sudah. Salam Maal Hijrah kepada semua. Berbanding tahun baru masehi yang tak lekang dengan dentuman mercun dan pelbagai konsert hiburan, sambutan tahun baru hijrah disambut  penuh sederhana dengan bacaan doa, yasin dan tazkirah. Kehadiran jemaah ramailah juga berbanding hari-hari biasa.

Mungkin ramai yang perasan dan mungkin juga ada yang terlepas pandang. Bulan-bulan islam sentiasa beranjak  dari tahun sebelumnya berbanding bulan masehi. Bulan-bulan islam pragmatik dan tidak statik. Kalau tahun lepas 1432 H disambut pada bulan Disember 2010, tapi kali ni tahun baru disambut pada bulan November 2011, bermakna setiap kali tahun baru, setiap tu kita akan berada berbeza dengan bulan masehi serta dimusim yang berbeza dari tahun sebelumnya.. Bagi kita yang tinggal di negara beriklim tropika, kita mungkin tak berapa perasaan perubahan musim itu berbanding bagi mereka yang tinggal dinegara yang beriklim 4 musim atau meditranean.

Itulah kehebatan bulan-bulan islam berbanding bulan-bulan masehi. Kita dapat merasai kepelbagaian musim walaupun untuk bulan yang sama. Untuk mereka yang tinggal dinegara beriklim 4 musim, Disember akan sentiasa disambut dalam musim sejuk, tapi bulan Zulhijjah bulan terakhir dalam kalendar islam boleh berada dimusim panas, sejuk, luruh atau musim bunga. Apa signifikannya kepelbagaian musim untuk bulan-bulan hijrah..? Antaranya Allah memberi peluang manusia untuk merasai kepelbagaian musim dan cabaran semasa beribadah. Bayangkan sekiranya bulan puasa atau musim haji dsb ditentukan berdasarkan bulan masehi...haru biru jadinya. katakanlah bulan puasa ditentukan pada bulan Disember.,sentiasa berada dimusim sejuk..berpuasa sentiasa pendek sebab siang adalah singkat. Apa jadi pulak sekiranya bulan puasa ditentukan  dalam bulan Mei/jun/julai iaitu semasa berada di musim panas...naya menahan lapar dan dahaga kerana siang adalah panjang manakala malam pulak singkat. baru berbuka.., 3, 4 jam kemudian dah nak bersahur semula. Cuba bayangkan kalau kita tinggal dikutub utara dan selatan pulak.. Mujur bulan puasa ditentukan pada bulan Ramadhan. Semua akan merasai berpuasa panjang, pendek, sejuk dan panas... Allahuakhbar...!

Allah telah mewujudkan kepelbagaian sebagai ujian untuk umat manusia dan kepelbagaian itu tanda bukti kehebatan Allah SWT.


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK