Thursday, November 3, 2011

Dulu lain, sekarang lain...



Susah nak jaga anak remaja, susah juga nak jaga anak menuju ke alam dewasa. Peringkat kritikal anak remaja sejurus memasuki sekolah menengah sehinggalah melewati umur 18 tahun. Cabaran anak remaja lain dan cabaran selepas remaja juga lain.

Semasa remaja biasanya masa nilah pengaruh kawan-kawan selalu membentuk peribadi anak-anak. Perubahan hormon barangkali, yang lelaki mulalah jalan mendada saja..konon-konon nampak macho kot..bila berpakaian sekolah jarang yang aku tengok baju masuk dalam, pantang berada diluar pagar sekolah, cepat saja ditarik baju keluar..tangan pun segera saja membetulkan rambut. entah apa cantiknya rambut dibiarkan menegak ditengah-tengah.. bermacam-maca fesyen nak diikuti. Masa ni juga tangan ringan saja mencapai rokok yang dihulur kawan-kawan.

Perempuan pun apa kurangnya, kekadang tu tudung hanya dipakai semasa pergi sekolah ..lepas sekolah mulalah menayang rambut blonde...jalan terkedik-kedik...! Sesetengah tu bukan remaja bahkan orang dewasa pun ada. Pernah aku terserempak wanita yang dari belakang ingatkan mat salleh, bila toleh tuu diaa muka pecah rumah beb...! Aku sering berpersepsi barangkali orang seperti ni uban dah penuh dikepala jadi nak sorok uban kenalah kalerkan semua...ish ish sungguh tak faham aku..agaknya apa yang ada dibenak mereka...adakah mereka merasakan diri cantik bila berpenampilan begini..?, sedangkan bagi aku yang melihatnya meluat pun ada...tak taulah korang..

Bagi anak-anak yang memasuki usia 20an..,lain pulak cabarannya..cerita lain takda, cerita nak kahwin, nak kahwin dan nak kahwin.. kalau semasa remaja bercintan-cintan juga tapi diperingkat ini dah bukan cintan main-main..masing-masing merenyam je sibuk cerita nak kahwin...hai susah kita emak bapak dibuatnya...tak bagi berjumpa terang-terangan, khuatir pulak mereka berjumpa bersunyi-sunyian. Tak taulah samada ikut perangai mak ayah ke aper..tapi seingat aku walaupun aku dulu kahwin muda tapi takdalah sibuk bercintan macam ni...Aku dulu kahwin masa belajar di tahun akhir..Bila aku berkenan kat seseorang tu terus aku pinang dan kahwin.. buat apa nak bercintan-cintan , Yang selalu aku bebel kat anak-anak, buat apa bercintan-cintan..kekadang tu bercintan bagaikan nak rak tapi akhirnya kahwin dengan orang lain..ermm ngabiskan beras...!

Seperti yang aku selalu cerita, hidup ibarat roda..Adakah aku sedang diuji..dulu aku kahwin semasa hampir berakhir pengajian di U, walaupun mak ayah aku kata tunggulah sehingga habis pengajian dan balik ke Malaysia... sekarang ni anak aku sibuk nak kahwin walaupun baru saja nak memasuki U...Kalau dua-dua belajar di sini atau kedua-dua belajar diluarnegara tempat yang sama bagi aku takpa, aku tak kesah..ini anak aku insyaAllah akan belajar nun jauh diluar negara, Pakwe dia pulak belajar di sini...tak ke naya kalau aku ikut kehendak mereka...

Ada sapa-sapa inginkan kongsikan pengalaman atau pendapat...? ishh sesak dada aku beb...!

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK