Saturday, November 26, 2011

Semua orang TAK BETUL, semua orang BETUL...!

Hari ini langkah aku serba tak menjadi...seawal 6.30 pagi aku dah keluar rumah menuju Johor. Bawak motor BM aku. Selepas isi minyak kat Shell, start enjin, alamak...!  langsung enjin tak hidup. sedikit bunyi pun takda., lampu dashboard pun langsung tak menyala. Isshh takkan bateri..? tak sampai berapa bulan baru tukar bateri.

Argh peduli lah , tak sorang -sorang aku talifon, jurujual motor , mekanik yang tukar bateri aku,. mekanik BM, rakan yang pakai BM dan ramai lagilah..he he nasib ko lah aku kacau pagi-pagi..Mungkin awal pagi lagi kot semua tak respon, jadi menung le sorang-sorang. Bila  ramai orang yang aku dail. pastu mula la berdering-dering talifon berbunyi orang telefon aku balik..Rupanya tadi kebanyakkannya atas motor..mereka pun ada pogram ride hujung minggu...Berdasarkan simtom yang aku bagitau.., semua cakap bateri lemah...atas nasihat mereka , aku beli jumper dan cuba jump start menggunakan bateri kereta kancil yang kebetulan parking sebelah motor aku..pun tak boleh.

Teringat sorang rider BM yang duduk sama taman dengan aku, lepas telifon terus dia datang siap bawa jumper besar dan kereta besar...eik..eik..eik vrooom..! pergh terus hidup enjin...lega...!, tapi lega sekejap je sebab bermacam-macam simbol di skrin pulak  berkelip-kelip menyala menandakan ada yang tak kena dengan sistem enjin motor. Dah bincang-bincang terus bawk motor ke bengkel..setengah jam lagi pukul 10 pagi, dah bukak kot bengkel. Yang tak syok bila bawa di lebuhraya enjin  tersenggut-senggut...jangan mati kat jalan sudah, bukan murah nak panggil lori angkut motor ke bengkel. Mujur sempat sampai ke bengkel. Bila off enjin dan cuba start semula, sah..! tak boleh hidup lagi..tapi takpalah sebab dah sampai.

Mekanik bagitau immobilizer sensor dan bateri bermasalah...immobilizer sensor dan pelbagai sensor lagi memang kerap menimbulkan masalah pada motor BM dan kebanyakkan model motor lain terkini. Alat ganti kena tempah sebab takda stok. Anggaran awal  dalam 6-7 ratus lah kot...terfikir jugak aku, apa guna teknologi canggih kalau lebih mendatangkan masalah..lebih baik tak perlu berteknologi canggih-canggih tapi tak memeningkan kepala dan poket..!

Semasa memberitahu punca masalah,  mekanik tu pun mula membebel... mekanik terdahulu yang ganti bateri  tak betul, bateri tak sesuai la bla..bla...bla..lantak koranglah nak tuduh-tuduh sesama mekanik.  Masalah aku pun tak selesai ..Dia tak tau aku tengah pening untuk menghadapi hari-hari mendatang..aku ni suka ride sorang-sorang. takut-takut terjadi lagi masalah  ini atau masalah lain ditempat sunyi pulak tu...kalau sekarang dah terjadi, kemungkinan untuk jadi lagi tetap ada... Dahlah pengetahuan pasal enjin motor langsung takda..isssh  naya betul lah...?

Pada aku bukan mekanik dulu tak betul, tapi semua mekanik sama-sama tak betul dan semuanya pun sama-sama betul...! Katalah lepas ni aku bawak motor ni ke bengkel lain ..Mekanik disitu pun pasti akan komen mekanik bengkel  yang aku hantar sekarang . Betul dan tak betul ni sebenarnya di pandang dari sudut pihak mana yang berhujah. Walaupun pihak yang dituduh tak betul tapi dia tetap mengatakan dirinya betul dan pada pandangannya orang yang menuduh pulak yang tak betul. Itu pandangan dia. Mekanik yang menuduh pulak sudah tentu dia merasakan dirinya betul dan yang dituduh pastilah tak betul... Jadi siapa yng betul..? sebenarnya..SEMUA ORANG TAK BETUL DAN SEMUA ORANG  BETUL...!


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK