Thursday, April 28, 2011

Berapa bacaan kandungan gula darah anda...?

Kawan aku sedang menusuk jarum kebahagian perutnya...meremang bulu roma aku..!


Pertama kali aku ambil sampel darah yang agak banyak adalah 25 tahun dulu iaitu 1 syringe dan terbaru paling banyak 1 pint pada 4 tahun lepas, semasa mengganti darah stok hospital yang arwah emak aku guna dulu..dan kedua-duanya aku pitam..Kes kedua adalah pitam yang teruk pernah aku alami sebab aku tumbang semasa sembahyang Jumaat...tetiba saja gelap dan sedar-sedar aku terlentang di celah-celah deretan jemaah...korang bayangkanlah kalau korang berada sebaris dengan aku ketika tu....gelabah tak gelabah masa tu..he he...teruk betul aku sebab gementar tengok jarum ditambah kesan pengambilan darah barangkali...

Tapi kawan aku ni selamba je cucuk jarum suntik insulin untuk mengawal kandungan gula dalam darah...Mungkin dah terbiasa barangkali kerana sehari 2 kali dia  suntik insulin.. Pankreas yang kebiasaannya merembes insulin semulajadi secara automatik telah kurang/gagal berfungsi, mengakibatkan gula/glukos gagal diserapkan ke tisu dan sel-sel badan lalu banyak terkumpul dalam darah..penyakit diabetes/kencing manis le ni.. kalau keadaan ini tak dikawal pakej penyakit mula merebak ke jantung, buah pinggang, paru-paru dan seterusnya keseluruh anggota tubuh lain..(ergh betul ke aku tulis nii..sesapa yang ada pengetahuan  harap dapat betulkan lah yea...) Memang sewajibnya kita bersyukur kepada Allah diatas nikmat sihat yang Allah beri kepada kita...

Pagi tadi aku periksa kandungan gula aku 7.4,  kira tinggi juga nih bacaan yang diambil selepas bersarapan...sedangkan sebelum ini bacaan gula aku walaupun setelah makan adalah tak lebih dari 7. Korang tahu berapa bacaan gula kawan aku nih..27.6..! Dia sendiri terkejut..! Menurut beliau kalau test itu pihak klinik/hospital yang buat, sah dia kena tahan pihak hospital.. Bacaan normal kandungan gula dalam badan  untuk orang sihat adalah 4.5- 8 mmol/lit...Jadi aku mengajak kepada diri aku dan teman-teman diluar sana jomlah mengamalkan gaya hidup sihat...Bagi yang merokok tu sudah-sudah le...bagi yang malas bersenam jomlahh beriadah..Kita hanya akan menghargai nilai sihat bila nikmat itu tidak lagi jadi milik kita...fikir-fikirkanlah...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK