Thursday, April 21, 2011

Jom jaga kebersihan...


Harini aku nak tulis pasal kebersihan lagi..semoga dengan banyaknya tulisan seumpama ini sedikit sebanyak dapat meningkatkan lagi kesedaran kita pasal kebersihan ...kalau pun sedikit saja pembaca yang terpengaruh dengan tulisan aku  ini kira satu kejayaanlah juga...

Pernahkah anda mengalami situasi seperti ini

Kes 1

Anda sedang makan di gerai atau restauran tetiba jiran sebelah meja anda .."krok..krokk tuii..!".meludah kahak selamba saja disebelah anda. Insiden ini pernah terjadi kat aku yang sedang makan kat restoran mamak ...Aku memang hangin kat mamat cina tu terus aku sound...'lu memang tarak hotak ? lu tarak pikir orang kelililing lu ke..?

Sebab memang dia salah dia sengih-sengih saja...

Kalau anda apa anda akan buat..?

Kes Dua

Juga melibatkan aku...Keluar dari bank seorang apik ni selamba saja buang slip bank dalam longkang..Aku tak taulah hati aku tetiba meluap-luap meradang kat dia , terus aku cakap..'Lu aaa wa ingat kalau taman ini banjir kilat, lu mesti antara orang yang akan komplen orang majlis makan gaji butalah..itulah inilahh..' Dia sengih-sengih saja..

Kalau anda apa yang akan anda buat?

Kes Tiga.

Masa bawak motor tetiba orang kereta depan anda buang kulit rambutan atas jalanraya...dah aku horn..bagitau lagi guna bahasa isyarat ..'janganlah campak sampah..!' eeikk selamba saja terus lempar lagi atas jalanraya...pemandu dan penumpang entah india estet mana...

Kalau anda apa anda akn buat..?

Kes Empat


Yang ini pengalaman ustaz yang beri kuliah tempat aku malam semalam. Sorang pakcik lepas minum selamba saja baling botol keluar tingkap kereta ... Kebetulan ustaz tu lalu situ..jadi ustaz pungut dan tegur secara baik pakcik tu sambil memberikan semula botol dengan meletakkan di kerusi penumpang ....anda tau apa respond pakcik tu...dia selamba buang semula botol tu bila ustaz tu mula beredar...

Kalau anda apa akan anda buat..?

Sebenarnya banyak lagi kes-kes lain yang menunjukkan kesedaran orang awam perihal kebersihan masih sangat rendah....Kalau kat trafik light tu kekadang sampai membukit penuh dengan puntong rokok...Kemana menghilangnya rasa bersalah kita yea..?

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK