Friday, April 15, 2011

Berapa hantaran kahwin korang...?

Betul tak apa yang aku tulis dalam post aku terdahulu.? Masa berubah begitu pantas..tentu peristiwa tu masih segar di ingatan .., sedangkan kami pasangan senior  pun masih segar diingatan tentulah lagi kepada pasangan-pasangan baru...Kalau tak percaya tengoklah nanti, kejap saja rasa tetiba kita pulak  akan berada disebelah mak ayah, nak taknak mula bercerita pasal duit hantaran lagi untuk anak-anak pulak...

Aku ada spesial memori pasal duit hantaran kahwin aku...he he..Aku dulu kawin koboi saja .. Tapi majlis aku kira ok lah juga. ada masak-masak walaupun jemputan takda lah sampai ribu ribuan,..hanya terdiri dari pelajar-pelajar yang menuntut di sana...Yang seronok kawin masa belajar di luar negara, ramai kawan pakat-pakat nak sponsor.. pendek kata aku tampung mana yang terkurang saja. beras, ayam,lembu, kambing....he he semua kekawan yang tanggung. Masak memasak pun gotong royong...Ada rezeki nanti kami nak melawat semula rumah bersejarah majlis kahwin kami...

Berbalik pasal duit hantaran...masa aku bagitau aku nak kahwin, keluarga aku uruskanlah urusan menyunting bakal bini aku nih..dikampong sana la...Urusan kebenaran dengan JPA di tanahair kedua-dua pihak pun tolong uruskan....sebab kami sama-sama sedang belajar barangkali,  maka duit hantaran tak tersenarai dalam pakej perkahwinan kami.. he he..

Seminggu sebelum majlis besar aku 1.1.1990...wakil sebelah pompuan emak kakak ipar, kakak ipar bakal bini aku dan  dan bapak aku datang ke Kota London...aku terkejut wei mana bapak aku dapat duit sebab dia kerja kampong saja...argh tak kisahlah dia nak datang, takkan aku kata jangan...Alkisahlah bermula bila dah duduk sembang-sembang tu terkeluar la pasal duit hantaran kahwin nii...'Eh orang kena tangkap basah pun ada duit hantaran..takkan yang ini langsung takda duit apa-apa....?' peergh...laser mulut kakak ipar bini aku ni...takkan majlis nak kensel kot pasal duit hantaran ni.. wa selamba jawab...'Berapa akak nak nilaikan bakal bini saya nih..5000?,  20000..?...100000..? bagi saya semua tu muraah kak..saya nilaikan dia TAK TERNILAI sampai saya saya tak mampu bayar...!'

Aku tanya dia balik 'Berapa hantaran kahwin akak dulu..?' dia sipu-sipu tak mau jawab sebab takut aku cakap nanti hantaran dia murah....ha ha..bila dia balik bapak aku tunjuk isyarat bagus kat aku...kah kah kah....!

Tapi jangan ingat aku berdendam dengan kakak ipar aku tu..takda sekelumit rasa marah pun pada dia. dan kami memang rapat dengan dia sehingga sekarang...mintak maaf lah kepada pembaca kalau tersentuh dengan tulisan aku ini..sekadar nukilan memori..ha ha..

2 comments:

  1. Perghhh.. kawan kat oversea tu!!! :) Tentu meriah dapat buat majlis kat sana..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK