Sunday, June 26, 2011

Mereka juga hebat.....!

Program motivasi bersama pelajar  SMK Vokasional Chenor , Temerloh Pahang pada 18/6/11

Aset paling berharga didunia ini adalah ILMU. Kepada adik-adik yang baru lepas SPM sekelian yang keputusan tak berapa elok, jangan lepaskan peluang teruskan menimba ilmu. Sekarang ni banyak pilihan. Kepada ibubapa pulak jangan kedekut laburkan duit untuk pelajaran anak-anak. Jangan ingat keputusan anak-anak tak berapa elok, mereka ini tak boleh mengecapi hidup senang...Sekarang ni pelbagai kursus teknikal banyaak ditawarkan dipasaran ...IKM, Kolej Komuniti, politeknik dll yang tak memerlukan kelulusan yang tinggi pun untuk memasukinya. Yang paling penting ada kemahuan untuk belajar. Permintaan terhadap graduan teknikal adalah tinggi...Carilah kursus yang diorang betul-betul minat...kalau dah minat ni, emak ayah tak kan pening kepala nak memantau pelajaran mereka.

Keputusan periksa tak baik tak semestinya budak-budak ni bodoh. Ilmu yang disajikan mungkin tak serasi dengan jiwa mereka. Kawan aku dulu sering mengadu anak lelaki beliau liat untuk belajar, tapi sekarang tak lagi bila dia sendiri memilih pengajian kulinari selepas SPM. Chef-chef hebat dunia terdiri dari lelaki...Berapa ramai orang senang/kaya didunia ini yang tidak mempunyai latar belakang pendidikan yang cemerlang...Tapi perlu diingat orang yang senang/kaya semuanya berILMU. Ilmu Allah kan luas..ada orang pakar dalam bidang tertentu tapi haprak dalam bidang yang lain...dan anak-anak yang kurang cemerlang dalam pelajaran tertentu mungkin hebat dalam bidang yang lain...

Jangan lupa juga galakkan anak-anak kita untuk membuat bisnis sendiri...Jom kita ikut sunnah nabi..

3 comments:

  1. he.he..berapa ramai org yang pandai bermajikan orang yang dulunya 'tak pandai'

    ReplyDelete
  2. Memang betul, saya cukup setuju sebab biasanya kalau kita tengok golongan yang berjaya nie tak semestinya punyai kecemerlangan akademik yang tinggi. Tapi mereka mesti punyai wawasan dan motivasi yang tinggi untuk berjaya.
    Manakala makan gaji pulak, punyai daya ketahanan telinga menahan leteran dan smash dari boss..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK