Saturday, June 18, 2011

Tips memberi hutang...

Berapa banyak kali anda terkena...? Sahabat handai dll berhutang dengan anda...Aku..? sudah acap kali...kekadang kita tak sampai hati menghampakan harapan orang yang memerlukan. aku cuba bayangkan bagaimana kalau aku berada diposisi orang itu...sebab tu aku selalu tewas..Sekarang ni kalau ada orang nak berhutang dengan aku, memang aku takkan beri sebaliknya aku akan bagi saja...Aku berbuat demikian kerana tak mau berharap..selalunya harapan hanya tinggal harapan...sudahnya kita pulak yang tersipu-sipu bila bertembung dengan orang itu..

Tips ini mungkin berguna... katalah sahabat anda ingin berhutang 500.., adakah anda akan beri 500...? aku dah tak larat dahh...aku akan beri saja ikut kemampuan aku ketika itu...dengan niat memberi.., sambil-sambil tu berdoalah semoga Allah akan mengganti apa yang kita hulurkan..tapi janganlah bagitau niat kita tuu...naik lemaklah mereka nanti..kalau dia tak pulangkan pun, kita tak lah terkilan...halalkan saja..

Selalu juga kita dengar ramai yang enggan menghalalkan dunia dan akhirat..pergh..! adakah berbaloi...? dengan sebab hutang didunia yang tak seberapa..diakhirat nanti kita pun turut merana..adakah kita sanggup mencari/dicari orang yang berhutang untuk menyelesaikan kes hutang kita didunia...mencari/dicari orang hilang di pasar malam pun siksa..inikan pula mau mencari orang dilautan manusia di Padang Mahsyar...

Fikir-Fikirkan..pilihan ditangan kita..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK