click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, June 28, 2011

Tips menjimatkan air...



Aku yakin tak ramai yang menyedari tentang pembaziran ini...Aku yakin pembaziran ini antara faktor penyumbang yang meletakkan Malaysia antara negara yang membazirkan air tertinggi didunia..

Banyak air kita bazirkan semasa mengambil wuduk. Cuba perhati kalau hari Jumaat..barapa banyak air yang terbuang begitu saja. Tips paling mudah mengurangkan pembaziran ini adalah dengan menghidupkan semula amalan mengambil wuduk di kolah...Semua masjid baru dan lama mesti diwajibkan membina kolah...disamping dapat menjimatkan air, penggunaan kolah dapat mengurangkan kesesakan semasa berwuduk berbanding menggunakan pili air.

Lagipun air kolah mempunyai khasiat tersendiri, mungkin sebab keberkatan doa orangramai semasa berwuduk. Sebab tu barangkali air dari 7 kolah masjid sering digunakan dalam perubatan melayu...Memang aku tak lepas peluang berwuduk dikolah sekiranya kemudahan ini disediakan demi keberkatannya.. , lagipun aku rasa  puas berwuduk disini..

Semasa dirumah, tak ramai yang menadah air semasa berwuduk...kalau anda tak percaya, semasa berwuduk nanti cuba tadah air menggunakan baldi atau apa-apa bekas...banyak air yang ditadah mampu untuk menjirus kotoran dalam mangkok tandas...bukankah dengan cara ini kita dapat berjimat air untuk mengepam tandas...?ataupun gunakan air itu untuk menyiram pokok bunga dsb..

Itu untuk orang kebanyakkan, kalau  orang yang berpenyakit was-was aku rasa berbaldi-baldi atau silap-silap hampir setangki air dibazirkan...orang seperti ini elok saja berwuduk di kolah...mereka nak berulang kali cuci anggota pun tetap guna kuantiti air yang sama .....

Jom kita mulakan dengan diri kita...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK