Friday, June 24, 2011

Ayam...ayam...!

Semasa di Hadyai kami berkesempatan pergi ke pasar. Berjalan dengan orang pompuan ni  biasalah...dalam banyak-banyak tempat..pasar juga yang dicarinya....Jauh berjalan..., luas pemandangan...dan tak syoknya bila melihat pemandangan yang menguji tekak dan minda seperti gambar di bawah...

Mungkin akak tu pekerja saja..dan mungkin ayam ini dikhaskan untuk pembeli bukan islam saja ...wallahualam..aku pun tak tanya ..

Tak pula terdengar atau terbaca  kerajaan Thai mengharamkan penyembelihan secara islam ..kalau di Belanda tu memang betul, diorang nak gubal undang-undang mengharamkan penyembelihan secara islam..katanya menyiksa binatang. Diorang nak guna renjatan elektrik saja...apa punya haprak...macamlah kena renjatan elektrik tak sakit..Aku ingat binatang tu kalau diberi pilihan pun mesti mereka lagi pilih kena sembelih...Bukankah kesakitan tu dikawal di otak..dengan cara penyembelihan urat saraf ke otak telah diputuskan.. Penyembelihan mengikut hukum syarak bermaksud menyembelihan binatang yang mampu dikuasai dan harus dimakan dengan memutuskan urat halkum, urat merikh dan dua urat darah dikiri dan kanan leher binatang (saluran makan dan minuman ).. sebab tu barangkali binatang buas seperti singa, rimau dll kalau membaham mangsa mesti tengkuk yang dicari..Allah telah aturkan kaedah terbaik untuk mematikan binatang...Bukankah makhluk didunia Allah yang cipta..DIA maha tahu kaedah terbaik untuk mematikan makhluk. kaedah Islam pastilah yang terbaik...

Tekak aku terus geli-geleman bila terbayang ayam katok ini...takut-takut peniaga  islam pun turut membeli ayam digerai sebegini..bau ayam goreng yang banyak dijual ditepi kaki lima Pekan Danok, Hadyai dan lain-lain tempat di Thailand terus meloyakan tekak aku wei...walaupun yang menjualnya bertudung...

Sebahagian gambar yang dapat dirakam di Songkhla...

2 comments:

  1. mmg geli laa kalau tengok ayam yang tak kena sembelih. by right sembelih tu paling cepat mati dan binatang tu kejab jer tersiksa

    ReplyDelete
  2. npknya pas ni bila merantau negara org kena mkn seafood jelah..he he..tak pun pekena mee segera je..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK