Wednesday, June 22, 2011

Cuti-cuti Malaysia- Thailand...



Kepada ibubapa yang ada anak belajar jauh dari kampong halaman/negeri asal usah mengeloh. seeloknya ambil manfaat waktu memziarahi anak-anak dengan melawat tempat-tempat kita sekeluarga tak pernah pergi, masa nilah kita dapat bersama dengan ahli keluarga... ambil kesempatan bermesra dengan anak-anak sewaktu mereka sedang membesar dan meningkat remaja ...

Sempena cuti sekolah yang lepas kami menziarahi anak ke 2 yang belajar di Kolej Mara K. Nerang, Kedah..Ada pogram bersama pihak sekolah membincangkan prestasi pelajaran anak yang ada sikit merosot. Aku harap anak aku ke 4 yang di MRSM Besut, Trengganu pelajarannya ok..Sekarang zaman persaingan...Pihak sekolah ada KPI. Pengajar dan pelajar mesti 'perform'...Program disebelah pagi Ahad jadi kami bermalam di Permatang Pauh sebelum itu...Seharian berada dikolej..

Aku dapati pihak kolej bersungguh mengatur pogram bersama ibubapa untuk meningkatkan prestasi anak-anak. Namun daripada 20 ibubapa yang dipanggil, hanya separuh hadir...mungkin mereka mempunyai keuzuran. Kehadiran sepasang ibubapa agak berumur yang menaiki bas dari Johor Bahru amat mengharukan aku.. Diharap anak-anak dapat menghargai pengorbanan ini..

Sambil menyelam minum air...Dah alang-alang tak berapa jauh dari sempadan terus saja masuk Siam. Anak bini aku pertama kali masuk Siam. Elok dapat pendedahan melihat negara orang. Kalau ikut perancangan asal memang nak saja aku bawa mereka terus ke Koh Samui, tapi waktu terbatas..Aku perhati budak-budak ni tak berapa teruja walaupun ke luarnegara sebab diorang merasakan dekat., tak naik kapalterbang..he he...dan mungkin sausana tak banyak berbeza dengan Malaysia...

Bermalam di Hadyai dan sambung ke Songkhla keesokan hari. Semasa balik ikut Padang Besar, Perlis. Ingatkan lalu disini tak ramai orang..rupanya lagi teruk berjam sangkut di checkpoint sesak teruk..padahal hari Isnin tu...

Terus menuju ke Kuala Perlis dan bermalam di Hotel Brasmana. Kalau di Haadyai tekak aku loya semacam je nak menerima makanan, selepas terpandang wanita bertudung menjual ayam cucuk/tak sembelih di pasar Hadyai...tapi tidak di Kuala Perlis..bedal saja apa yang dipesan di Medan Ikan Bakar bertentangan dengan tempatan penginapan kami...


Esok kami sambung lagi Cuti-Cuti Malaysia...Pergi ke Pedu Resort dan Ladang Anggor di Sik, Kedah...Korang pernah pergi sini tak ni..? Ha ha..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK