Wednesday, June 29, 2011

Tips hidup senang...1



Pakcik menulis ni untuk diri pakcik dan panduan anak-anak muda diluar sana untuk hidup senang lagi selesa...Anda masih banyak waktu untuk merancang berbanding orang yang dah meningkat usia ni...daripada teraba-raba mencari kaedah yang belum pasti lebih baik ikut pengalaman orang yang pernah lalui...yang elok ikutlah, yang tak elok dijauhkan...

1. Mesti ada impian

Jangan takut orang cakap angan-angan mat jenin. Tulis impian didalam kertas atau sekarang ni komputer..Anda akan takjub bila membelek catatan impian anda dimasa akan datang...tak caya cubalah...Kalau pakcik tau, pakcik akan tulis impian yang hebat-hebat sejak dulu lagi..Orang-orang hebat dunia bermula dengan berangan. Tony Fernandes pun bermula dengan berangan memiliki kapal terbang..sekarang cuba tengok..semua orang berebut-rebut nak naik kapalterbang dia..Apasal takut pulak dengan berangan.. bukannya kena bayar..Kalau dah hari-hari impian tu berada dibenak fikiran, lama kelamaan usaha kita akan kearah itu dan insyaallah akan jadi kenyataan.


2. Hormati ibubapa.

Ingat...! keredhaan Allah bergantung kepada keredhaan ibubapa. Sentiasa ziarahi mereka. Doa ibubapa sangat mustajab..Yang ini anak-anak selalu terlepas pandang. Berapa ramai anak-anak hulur duit bulanan untuk orang tuanya..Dan pakcik lagi heran ada anak-anak masih mengharapkan bantuan orang tuanya walaupun sudah berumahtangga...Percayalah anda takkan miskin dengan menghulur duit kepada mereka, dan anda tak akan senang pun jika liat memberinya. Pakcik dah buat ketetapan.., anak-anak pakcik mesti beri duit kat ibubapa sebagaimana ayah pakcik buat kat pakcik...Pakcik kini sangat menghargai displin yang ayah pakcik terapkan...



3. Mesti ada duit tabungan.

Pakcik teringat pesanan orang tua pakcik...nak berbelanja lebih boleh, tapi pastikan duit tabungan ada. Hidup tak selalu indah. Disaat memerlukan takdalah menyusahkan orang lain. Pakcik pun tak faham ramai yang mengambil jalan mudah, bila sesak berhutang dengan saudara mara, sahabat handai dsb...dah tu liat pulak nak membayar hutang. Berdasarkan tips kewaangan yang pakcik baca..simpanan/tabungan mesti diletak disenarai atas sekali sebelum membelanjakan pendapatan yang diperolehi.. rasionalnya...? kalau letak simpanan disenarai bawah garenti tak akan ada baki untuk disimpan..

4. Mempunyai pegangan hidup.

Ramai anak-anak muda mudah terpengaruh dengan persekitaran. Kalau pengaruh elok ok lah juga ..ini pengaruh negatif...Sebab tu pilihlah kawan yang baik-baik. Kalau kita berada dikilang perfume, walaupun tak pakai kita tetap akan wangi..dan tentu juga kalau kita berada di tempat buangan sampah...lalu saja bau pusuk pasti melekat..

Mana pendirian kita...? orang hulur rokok kita sambut..orang kalerkan rambut.., kita ikut, pakai seluar londeh bawah pusat pun ikut jugak walhal kudis buta bersepah penuh badan..yang lelaki bertindik telinga, kening..yang pompuan pulak bertindik pusat, bertindik hidung..ish..ish pakcik pun tak fahamlah...Beranilah kata tidak untuk unsur-unsur negatif...

Ikuti sambungan tips hidup senang di entry akan datang...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK