Tuesday, August 16, 2011

3 Takut yang perlu kita takut...

Aku nak ucap tahniah kepada ajk masjid taman aku...mereka dah susun pogram dari hari pertama sehingga penghujung puasa dengan pelbagai aktiviti..salah satunya adalah tazkirah ramadhan, walaupun masa yang diberi kepada penceramah hanya 15-30 minit tapi aku rasa memadai..kalau panjang sangat nanti ramai pulak jemaah yang terkulat-kulat gelisah menantikan kalimat terakhir ustaz tu..kesannya pun amat memberangsangkan, sehingga kini jemaah yang hadir berjemaah masih melimpah dari ruang solat utama..

Hati ni ibarat tanah dibendang, kalau lama tidak disirami air ianya akan gersang..sebab tu dibagitau kalau selama 40 hari kita tidak mendengar peringatan-peringatan sebegini hati kita pun akan mati...itu yang buat perkara yang agama tak suka pun kita selamba je...tak sedikit pun rasa bersalah ..

Tazkirah sorang ustaz ni betul-betul terkesan kat hati aku...sebab tu aku nak berkongsi dengan pembaca. 3 takut yang perlu kita takut...

Takut pertama.: Takut-takut diakhir hayat nanti kita tak mampu mengucap syahadah. sedangkan ini adalah prasyarat untuk dijamin masuk syurga..

Bimbang-bimbang nikmat iman dan islam ditarik balik. Nauzubillah..Serangan akidah sedang melanda masyarakat..Gejala murtad sungguh menggusarkan hati. bukan saja gejala ini turut melanda orang kebanyakan bahkan mereka yang berpengetahuan agama pun tak terkecuali...tiada siapa boleh mendakwa boleh terlepas dari fitnah ini..kalau kita tak bersungguh-sungguh menjaga iman dan islam kita..penyelewengan akidah boleh berlaku dengan pelbagai cara..antaranya, terjebak dalam cinta terlarang, termakan budi dek kerana huluran bantuan , kecewa dalam sesuatu perkara atau teruk lagi dipaksa ...

Isssh betul meremang bulu roma aku, takut-takut juga nanti tanpa sebarang notis maut menjemput kita...bukan ke banyak kes kita dengar orang muda yang disangka sihat  tiba-tiba tumbang mati sakit jantung, ...bukan ke selalu kita baca, rakan-rakan sedang bergelak sakan tiba-tiba berdentum maut kemalangan..begitulah antara contoh-contoh yang patut kita ambil iktbar...

Ya Allah berilah kami taufik dan hidayah..Janganlah kau tarik nikmat sesudah kau menganugerahinya..Aminn..

Bersambung...


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK