Wednesday, August 10, 2011

Ketahuilah.., betapa besarnya nilai kesihatan anda...

Sepatutnya pada hari Ahad tu juga abang aku kena bawa masuk ke dewan bedah. Sebelum tengahari prosedur dan risiko telah diterangkan oleh doktor.. segala dokumen telah ditandatangani., tapi dia hanya dapat masuk ke dewan bedah pada pukul 4 petang hari Isnin., terpaksa menunggu giliran. Mana pesakit yang lebih kritikal terpaksa didulukan. Memang pun sepanjang kami menunggu di luar bilik bedah tak sorang-sorang pesakit disorong masuk., kebanyakannya adalah wanita yang mengalami komplikasi untuk bersalin secara normal. 2 nyawa perlu diselamatkan terlebih dahulu..

Dewan bedah dan icu adalah gandingan sinonim...kalu bilik icu penuh, pembedahan pun tak boleh dijalankan.,takut-takut semasa pembedahan berlaku perkara diluar jangkaan..dan dalam kes abang aku, bilik icu amat diperlukan..Bilik Icu pulak bila-bila masa saja , akan ada pesakit yang terpaksa dimasukkan samada dari wad biasa atau yang baru saja dibawa kehospital...

Alhamdulillah manusia hanya tau merancang dan berdoa. Tak silap aku 5 minit setelah selesai membaca yasin 3 kali, nama waris dipanggil untuk pengesahan dokumen dan abang aku dibawak masuk ke dewan bedah. Akur dengan penerangan doktor..kejayaan pembedahan adalah 50:50, aku mengambil kesempatan memeluk dan mengucup dia. Aku pimpin dia baca syahadah. Dia mengikut saja.

Sepanjang tempoh pembedahan kami bergilir tunggu di luar dewan bedah...

'siapa waris..mohd lazem bin paiman..?'..

"yea saya.."

"ok ni kaki waris awak..kalau nak uruskan sendiri boleh, nak suruh hospital urus pun boleh.."

"Bagaimana keadaan abang saya..?"

Dia tak jawab, dia hanya diarah untuk menyerah kaki tu saja pada kami..

Kami memilih supaya pihak hospital menguruskan dengan sedikit bayaran. tapi dihadiri keluarga kami..rasanya itu lebih sempurna..Bila rujuk ke ustaz-ustaz anggota tubuh boleh saja dibersihkan dan ditanam dimana-mana. Pihak yang dilantik hospital menanam kaki itu di kawasan masjid. Menurutnya terdapat kawasan yang dkhususkan untuk menanam anggota tubuh yang tak sempurna seperti ini..kira ok lah tu takkan kami nak tanam kat bawah pokok tepi rumah kott..

Berdasarkan maklumat awal, pembedahan berjalan lancar tanpa sebarang komplikasi, tapi kaki terpaksa dipotong paras peha...kalau anda nak tengok kaki tu pun boleh., ada kami ambil gambar untuk tatapan ahli keluarga dan peringatan. haa. sapa yang suka sangat makan dan minum manis-manis terutamanya air berkarbonat tu teruskanlah...yang kaki merokok pun serupa...untuk makluman abang aku memang perokok tegar. habis sebatang..cucuh sebatang..kita tak bagi, pergi mintak kat orang..Tapi apa nak buat..mental pun tak berapa stabil..nasihat pun buat derkk saja..

Abang aku keluar dewan bedah dalam pukul 6 lebih...Alhamdulillah dia selamat..

2 comments:

  1. sesungguhnya sakit itu adalah ujian untuk diri pesakit dan orang persekitarannya...moga kita tabah..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK