Monday, August 1, 2011

Sedapnya juadah berbuka puasa harini...

Dah masuk hari kedua berpuasa...diam tak diam nanti kita dah mula sibuk pulak pasal nak raya...Amacam berbuka puasa semalam..? berapa juadah terhidang didepan mata dan berapa banyak akhirnya disimpan semula dalam peti ais yang kunun-kununnya akan dimakan semula nanti masa balik terawih atau sahur  dan selalunya bukan berakhir di perut tapi di tong sampah..ha ha..lebih-lebih lagi hari pertama berpuasa..memang kuat godaan untuk membeli...

Ini untuk peringatan diri sendiri juga..

Bagi yang mempunya masa elok saja menyediakan makanan sendiri di rumah..sah mutu terjamin..
Hari pertama mungkin banyak juadah baru yang dijual digerai-gerai..tapi cuba tengok harini dan hari seterusnya ..rasa-rasanya banyak barangan semalam yang tak habis akan dijual semula...Makanan yang dibeli diluar ni entah berapa banyak dicampur bahan pengawet. bermula dari bahan mentah sehinggalah semasa penyediaan makanan...  pengawet.,pengawet dan pengawet..! bayangkanlah yea penyediaan makanan secara pukal ni disiapkan sebelum dinihari lagi dan makanan yang sama akan dijual sehingga malam...bagi peniaga yang tak bertanggung jawab, mana yang tak laku tu dijual lagi keesokkan hari..eik tak basi-basi pulak...? Pakai pengawet brader...!

Dan lagi yea cuba korang perhatikan minyak masak dalam kuali/ periuk di luarsana tu...agak-agak berapa kerap minyak tu ditukar atau pun tak pernah tukar-tukar..? ingat handphone saja ke ada top up..? Minyak masak pun main top up jugak tau..! ha ha..kaler dah lebih kurang serupa minyak enjin lori jerk..he he..yang tak best lagi, ramai peniaga tanpa sedar  menggunakan minyak masak  kitar semula...argh macam-macam sekarang ni wei....Pernah  dengar kan pasal minyak kitar semula..? minyak yang dipungut dari hotel-hotel..restoran-restoran besar, restoran  makanan segera dsb, di tapis semula sebelum dibungkus chanteek punya...!. harga biasanya lebih rendah dari minyak baru..pastilah jadi pilihan peniaga..

Lagi naya kalau minyak yang dikitar semula dipungut jugak  dari restoran bak kut teh...Alamaaak..Uweeek...!
menutup selera aku nak membeli juadah puasa petang ni lah  wei...ha ha..

2 comments:

  1. Mau jimat dan mutu terjamin.. kena sediakan sendiri :)

    Kalau mahu banyak jenis.. Hantarlah ke rumah jiran tetangga. Insyallah akan ada balasannya :)

    ReplyDelete
  2. Betul jugak erk..A beri B, B beri C, C beri D, jgn pulak terhantar juadah yang sama ke A semula atau salah satu dari pemberi tadi..ha ha..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK