Tuesday, August 9, 2011

Hargailah Kesihatan anda...

Nikmat tuhan yang paling tinggi pastinya nikmat Islam dan iman..dan antara nikmat besar lain adalah nikmat sihat..Selama dua hari aku berada di Hospital Batu Pahat memang betul-betul menyentuh perasaan aku melihat orang yang telah diambil semula nikmat sihat, apatah lagi diantara ramai orang yang terlantar dikatil itu adalah abang aku sendiri..

Pagi ahad aku dapat panggilan dan mesej mengatakan abang aku kritikal.., "Balik cepat abg dah 3 hari tak makan dan tak bangun., bapak telefon menangis.." inilah kandungan mesej adik aku..Bapak aku dah berumur 82 thn. tak banyak soal terus aku berkemas dan capai motor balik sorang. Isteri terpaksa menguruskan anak lain utk balik asrama dan menemankan anak yang bersekolah Isnin.

Sampai R n R pagoh, check hp.ada missed call. Call balik.." Napa..?"..Tanya aku.."Lambat lagi ke..? Doktor nak jawapan segera..kaki abg perlu di potong..!" ujar adik aku..

Sampai hospital doktor terangkan semula masalah dan risiko yang dihadapi abang aku, kuman dah mula menyerang sistem tubuh, hanya satu cara untuk mengelak merebak dengan cepat..POTONG..!. Disebabkan tapak sehingga pergelangan kaki dah membekak dan membusuk..pilihan pertama potong paras betis..sekiranya betis pun sudah dijangkiti..akan potong paras peha...keputusan hanya diketahui bila pemeriksaan telah dibuat didewan bedah...

Dah bincang dengan adik beradik lain kami bersetuju dengan saranan doktor, walaupun sedar akan risiko pembedahan termasuk kemungkinan itulah hari terakhir kami sempat bertemu dengan dia..

Aku cerita sikitlah latar belakang abang aku ni.. Dia terkena penyakit diabetis..dia abang atas aku , umur 46thn. Bujang..sejak umur 21 mengalami kemurungan dan gangguan mental. Punca..? Frust bercinta...kekadang bercakap dan ketawa sorang-ssorang..,tapi takdalah teruk sangat sampai tak kenal orang dan tak tau mengurus diri langsung...Pergi ke pekan dan balik boleh, naik motor boleh.. bersembang ringkas boleh..pendek kata OKU mental tahap minimalah kot...Takpalah kami redha dengan keadaan dia..paling tidak sejak umur 21 tahun tu dirinya suci bersih dari sebarang dosa... Kalau ada pun dosa sebelum itu dan sesudah baligh kami memohon kepada Allah supaya terkifarahlah dengan penyakit yang ditanggongnya selama ini...amin..

nanti aku sambung cerita lagi...sob..sob..

2 comments:

  1. Lebih kurang cerita saya jer ni..

    Melawat seorang rakan di Hospital Ampang Sabtu lalu... Semalam diberitakan dia telah pulang ke rahmatullah..

    Rasa macam tak percaya aje...

    Apa pun hargailah kesihatan..

    ReplyDelete
  2. Yang hidup tetap akan kembali ke tempat asal. semoga kita mengambil iktibar atas tiap kejadian..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK