Thursday, August 25, 2011

PPMSI punya hal...

Isu PPMSI muncul lagi...,walaupun agak tenggelam berbanding kes mahkamah DSAI. Aku dari mula ianya diperkenalkan dulu memang sangat tak setuju pasal PPMSI nih. Walaupun fakta kajian tak ada masa tu tapi aku optimis PBMSI akan beri kesan buruk jangka panjang kepada anak-anak melayu. Masa mula diperkenalkan dulu aku bertaruh dengan kawan aku PPMSI akan dimansuhkan dan ternyata dugaan aku betul. tapi yang aku jadi hangin sekarang masih ada lagi suara-suara yang diterajui oleh PAGE nakkan semula PPMSI disekolah-sekolah terpilih. dan yang aku menyampah kerajaan sedia mengkaji semula saranan itu...Apa punya haprak...! Yang meminta bangang dan yang meluluskan nanti pun bangang...ish geram aku..!

Sebab apa aku sangat tak bersetuju...

1..Masih ramai orang melayu duduk di luarbandar dan pendalaman.. Golongan ini akan terpukul teruk dengan dasar ini. Mereka dinafikan ilmu.,sedangkan untuk memperbaiki taraf kehidupan, ilmu amat diperlukan. Prasyarat untuk berhijrah kedunia yang lebih luas dengan yakin hanyalah dengan ilmu. Maka adalah zalim memperkenalkan  dasar yang boleh membunuh minat belajar pelajar kerana menyukarkan pemahaman mereka. , Dengan bahasa ibunda pun mereka terkial-kial untuk memamahami subjek yang diajarkan apatah lagi dengan bahasa asing... Disebabkan hilang minat belajar dikhuatiri kadar keciciran akan meningkat..

Jangan cerita laa anak-anak orang kampong  hatta anak-anak yang duduk dipekan/bandar pun belum tentu semua faham tentang apa yang diajarkan. Aku yang berpelajaran ni pun tergeliat otak bila anak-anak bertanya semasa membuat kerja sekolah..boleh korang bayangkan bagaimana ibubapa yang berkerja kampung  boleh membantu anak-anak sekiranya mereka sendiri tak faham apa yang dituliskan....?! Kalau tetap juga diteruskan nescaya semakin melebar lah jurang ekonomi si kaya dan si miskin...

ikuti sambungan esok kenapa aku sangat menentang PPMSI

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK