Monday, August 29, 2011

Lagi pasal PPMSI...

Kalau kerajaan bersetuju mengenai cadangan PAGE untuk mewujudkan PPMSI disekolah terpilih maka akan berpecah lagi sistem aliran sekolah...Seolah-olah mewujudkan sekolah berteraskan bahasa .. Sekolah berbahasa melayu, inggeris, cina ,tamil dsb..Tiap-tiap satu sekolah mempunyai ideologi masing-masing.., jadi bila masa rakyat nak bersatu..? sebab tu dah 54 tahun negara  merdeka masih ramai yang tak pandai cakap melayu.. kata bahasa kebangsaan negara..! Cuba korang tengok yea..bila mat salleh bermastautin 1 tahun cukup di Thai atau Indonesia..garenti mereka akan pandai bertutur dalam bahasa negara tersebut...tapi di Malaysia ..? bukannya orang luar..warganegara sendiri  yang dah nak masuk lubang kubor pun masih ada yang tak bandai berbahasa kebangsaan...!..terok tak terok..! Kenapa jadi begini..? Kerajaan tak tegas melaksanakan dasar pelajaran nasional..

Atas desakan politik mungkin sijil sekolah menengah persendirian pun akan diiktiraf untuk digunapakai semasa memohon ke universiti awam...Sekiranya tiada sekatan dan larangan , apa kepentingan dan keperluannya untuk mendaulatkan bahasa kebangsaan tersebut..Peluang masih terbuka luas walaupun sepatah haram tak pandai berbahasa kebangsaan..Nak kata susah dapat kerja..? mereka kuasai ekonomi..nak kata susah untuk berurusan dengan kerajaan..? nampaknya kerajaan pun dah macam tak kesah nak guna bahasa apa  semasa berurusan dengan mereka...banyak surat dari pihak swasta ke kerajaan dalam BI kerajaan tak berapa ambil peduli pun..GLC..? langsung tak boleh diharap..harapkan pagar,,pagar makan padi...Korang pergi ke Bank-bank.., bahasa apa yang terpampang dalam brosur-brosur diorang..kesudahannya saranan supaya rakyat bersatu hanya retorik..diluar seolah tenang tapi didalam bergelojak..Bertindaklah sebelum terlambat..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK