Monday, October 31, 2011

Naik senang, turun susah...

Betul wa cakap lu...bila umur semakin meningkat kadar metabolisma badan semakin rendah, itu yang mudah sangat berat badan naik mendadak. Tambahan lagi jika malas beriadah..ermm mudah saja membelon badan...Bagi wanita pulak biasanya lepas beranak mula le berat badan  ikut naik seiring dengan pertambahan bilangan anak, masa mengandung pertama naik 9 kilo lepas bersalin hilang  8 kilo, anak kedua naik 10 kilo turun 9 kilo..tiap lepas beranak mesti ada berat yang tak mau pergi ..paling kurang sekilo kekal..bila 5 anak...sudah dapat tambahan kekal 5 kilo..di campur selera bertambah sambil beralasan tolong licinkan baki makanan anak-anak bertambah  berat dari 46 kilo naik jadi 70 kilo tak turun-turun. Dengan ketinggian yang memang sah tak naik, dari kejauhan rendang je nampak...ha ha..
Yang lelaki pulak, kekadang kita pun heran lepas kahwin, badan mesti naik, macam kawan aku baju biru tu..Doktor siap beri amaran supaya kontrol berat badan..selepas kahwin berat badan naik mendadak dapat tambahan 14 kilo...! Padahal baru saja kahwin bulan Feb awal tahun ni.. Barangkali terlebih senang hati sebab dapat bini baru...Pastu ajak turun berkayuh manjang sibuk...


Seiring dengan peningkatan umur sepatutnya kita kena gandakan senaman untuk mengimbangkan kadar metabolisma yang rendah. kalau setakat kayuh basikal 2, 3 kilometer seminggu, tapi mengharapkan berat badan turun..jangan berangan la..Namun begitu bila usia dah meningkat ni tetiba berat badan berjaya dikurangkan secara mendadak, jangan cepat meraikan kejayaan itu dulu..kena dapatkan pengesahan doktor, kenapa..? kekadang kurus mendadak ni disebabkan dapat bantuan penyakit...Penyakit kencing manis...! he he,,susah..susah..


Hoi..hoi buat apa tu ? buang lebihan gula dalam badan ke bro..? ha ha..sahabat aku ni dulu mendapat perintah doktor untuk telan ubat 3 biji sehari kerana penyakit diabetis tahap tinggi ..bacan gula berlegar antara 12-20 mmol/l.! Tapi la ni disebabkan rajin beriadah dapat mengawal paras gula dibawah 8mmol/l dan hanya perlu telan sebiji ubat..itupun sebab dia rajin berdiet dengan memakan nasi selang 2 hari sekali...hari lain makan roti dsb. Kita yang masih diberi sihat tubuh badan kenapa perlu tunggu sakit baru nak mula rajin beriadah...?



Kalau ikut teori fizik, tenaga tidak boleh dimusnahkan. Tenaga sediada terkurang sebab telah berpindah kepada tenaga lain seperti tenaga kinetik, tenaga bunyi dsb.jumlah keseluruhan tenaga bila dijumlahkan semula mesti sama...barangkali sama juga dengan duit, sebenarnya jumlah duit tidak dikurangkan hanya berpindah ke tempat lain..keluar dari poket kita masuk ke poket orang lain.he he...Bila dijumlahkan semula tetap akan sama...Kita beriadah supaya badan lebih sihat jadi dapatlah kurang bil beli ubat-ubatan, namun duit yang berjaya diselamatkan disini terbuang ketempat lain pulak untuk beli peralatan untuk sihat juga seperti basikal dan peralatan senaman lain..itu belum kira aksesori seperti tiub dsb. sebab tu untuk mengurangkan aliran duit keluar, berjimatle.. tiub lama kalu pancit jangan terus buang, boleh tampal dengan koyok tayar..


Aku pun berusaha untuk memperlahankan aliran duit keluar.dengan menampal sendiri tayar hahaha...!

4 comments:

  1. Kalau lah Abang Mat naik join ini juga...teramatlah suka!

    ReplyDelete
  2. Adoii Kang Latep..saya dah berhenti mengayuh sejak bulan posa yang lepas. Nak start balik semula tu, paling payah dan menduga akal betul rasanya..badan pun naik cepat jer, nak turun semula alahai payahnya..

    ReplyDelete
  3. k.zmah,paksa je abe mat..hahaha..,ringan je naik motor nanti..tp kalu nk dibanding berat bdn sy dan dia, rasanya sy berat lg..

    ReplyDelete
  4. abn, kalu basikal dah ada jgn birkan bersawang, seronoknya berbasikal ni adalah sesudah berkayuh, lepas mandi pastu membuta..pergh nikmat wa ckp lu...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK