Monday, December 26, 2011

Siri Kembara Turki 2011-Melawat Masjid Merah dan Masjid Hijau Bursa



Bersiap sedia memulakan lawatan di hari ke dua di Bursa...

  

Terus menuju ke Ulucami yang terletak tidak jauh dari hotel penginapan..Ulucami yang bermaksud Grand Mosque dibina pada tahun 1399, mempunyai 20 dome dan 2 menara. Dibina atas arahan Sultan Bayezid 1, di permulaan zaman Ottoman Empayar. Mengapa masjid ini memiliki 20 dome boleh dirujuk di wikipedia dengan menaip Ulucami, Turkie .akan keluar le segala maklumat yang ingin diketahui

Masih utuh, walaupun Bursa pernah mengalami gempabumi, hanya menara yang mengalami sedikit kerosakan dan telah dibina semula..bila kejadian gempa lupa pulak aku ingat..memang jurupandu kami ada menyebutnya, tapi biasalah dia sibuk beri penerangan, kita sibuk melilau pandang kiri kanan..

Bahagian dalam Masjid yang sangat indah, masih mengekalkan rekabentuk asal sejak kurun ke 14..tapi masih belum dapat ditandingi kehalusan dan keunikan ukirannya sehingga kini...

Sungguh indah..tapi maaf le gambar aku tak berapa jelas sebab gambar diamb il hanya menggunakan kamera handphone..mudah dan ringkas....kalau anda ingin menikmati gambar yang lebih cantik sila lah layari diinternet...gambar macam poskad wa cakap lu...


Sausana pagi dijalanan Bursa yang tenang...di sini jalan takdelah sesesak  di Istanbul..kalau disana pergh, boleh tahan jugak orang Turki main hon, pantang silap ambil laluan Tennn..tennn...!


Berposing lagi...


Gambar  ni berlatarbelakangkan Yesil Camii, Yesil tu maknanya hijau, cami pula dalah masjid jadi Masjid Hijau...Hijau kerana kubahnya berwarna hijau. Masjid ditutup kerana dalam proses naik taraf..Masjid dibina pada tahun 1412-1419...

Dapat bersiar-siar diperkarangan masjid saja..

Makam Diraja dimana Sultan Beyazid dan keluarganya disemadikan disini..Tempat orang kubur pun dijadikan produk pelancongan..,pandai diorang menjual sejarah.. Di Turki pelancongan merupakan antara sumber pendapatan utama negara... Pemandu pelancong kami memberitahu kedatangan pelancong adalah seramai 25 juta orang setahun..ergh takdalah ramai sangat..kehadiran pelancongan ke Melaka pun sudah mencecah 11 juta orang setahun

Pemandangan indah yang mendamaikan walaupun hanya berlatar belakangkan bangunan lama dan jalan lengang.. Persekitaran yang bersih dan barangkali kedinginan lebih membangkitkan sausana keindahan dan kedamaian...tapi yang pasti semua ini tak akan dapat dinikmati sekiranya persekitaran  dipenuhi sampah.. menyesakkan nafas dan kepala hotak aku kira...bersih dan indah bergerak seiring...kalau tak bersih maka tak indah..jika kita ingin menjadikan Malaysia indah, formula sama juga mesti diguna..MESTI bersih..

Kehadiran pelancong di musim sejuk tak le seramai di musim lain..walaupun demikian dikawasan tumpuan berpusu-pusu jugak pelancong, bayangkan masa musim puncak ketibaan pelancong...bahu bersentuh bahu..Cenderahati boleh dibeli menggunakan Lire Turki atau USD..tapi biasa le cenderahati kalau tak di belek betul-betul maka dapat le barangan China...Lawat China barang China, lawat selain China pun dapat barang China..issshhh...Nampaknya sampah RFC berada merata-rata diseluruh dunia...


CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK