Wednesday, December 28, 2011

Siri Kembara Turki 2011-Perjalanan ke Konya



Bila dah lebih 3 hari menghadap makanan yang sama saja, tekak mula le buat hal...di sana hidangan di mana-mana lebih kurang macam nilah, yang dimakan bersama sup dal, roti dan kekadang nasi ..mujur sup Turki rasa berempah ala-ala makanan arab/india pakistan , dapat la tekak menerima...kalau sup dia lebih menghala rasa ala-ala makanan eropah akan kembang tekak untuk menerimanya. Makanan salad dan jeruk-jeruk dah menjadi menu wajib..,patutlah orang Turki kulit cantik-cantik...!

Walaupun jalan lengang , ada juga trailer terbalik

Perjalanan dari Pamukalae ke Konya melalui lebuhraya yang lengang...kiri kanan jalan  adalah gondol semula jadi..tak banyak yang nak diperhati..peserta ramai yang membuta dari memandang pemandangan yang
kosong...

Singgah makan setelah 3 jam perjalanan, menikmati hidangan yang hampir serupa tapi kali ini mendapat menu tambahan pizza..ok..not bad rasanya...




Tempat kami berhenti makan merupakan kawasan yang popular dengan cerita rakyat Nasretin Hoca..menurut  cerita Nasretin Hoca seorang ulamak dizamannya terpaksa menonggang keldai secara terbalik, kerana semasa berjual barangan dagangan, keldai beliau sentiasa mengajukkan setiap patah perkataan yang dilaungkan...Kalau disini serupa macam cerita rakyat Pak Pandir dll lah kot..ha ha...kita pun sepatutnya memasyhurkan lagi cerita-cerita rakyatversi tempatan  kepada pelancong asing

Kalau orang Malaysia masuk tender membuat pembersihan tapak tanpa terlebih dulu melawat tapak di Turki dengan menganggap nak bersihkan tapak macam kat Malaysia yang berhutan .. tentu masuk mahal giler ..sah tak dapat..he he..disana kebanyakkan tempat, tanah lapang selapang lapang kecuali bila menghala ke utara baru la berjumpa kawasan hutan pokok pine..


Sesetengah kawasan gondol berbatu..

Sesekali berselisih la dengan kenderaan...Sungguh luas bumi Turki. Pengembaraan kami hanya mencakupi kawasan di sebelah barat sahaja. itupun hanya suku dari keluasan keseluruhan Turki..Penduduk Turki lebih tertumpu di sebelah barat ..disebelah timur permukan bumi lebih bergunung ganang dan kurang berpendudukan... penghuni agak banyak dikawasan yang bersepadan dengan negara-negara lain seperti Iran, Iraq dll


Dah lebih 5 jam di atas bas dan hanya memandang kawasan yang kosong , baru la memasuki bandar yang ke 4 terpadat di Turki iaitu Konya di daerah Cappodicia...

Bersambung...


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK