Thursday, December 29, 2011

Kembara Turki 2011-Mevlana...




Lepas makan sambung perjalanan....pemandangan yang hampir sama...patut pun disana makanan ruji adalah roti sebab gandum mudah di tanam sebagaimana padi mudah ditanam ditempat kita...Elok juga makanan ruji berbeza setiap bangsa dunia. Makan, makanan yang mudah ditanam di benua masing-masing.. kalau makan serupa tak ke naya nak memenuhi keperluan makanan  dunia..sebagaimana sesetengah negara di Afrika makanan utama mereka adalah pisang..Aku ingat diorang campak batang pisang tup-tup dua , 3 bulan lepas tu dah boleh tuai lagi..ha ha..aku agak je sebab tak pernah pergi sana...teringin jugak aku ke sana.



Penempatan di pinggiran kota...masih banyak lagi ruang kosong....


Membuat lawatan Tapak Warisan Dunia UNESCO muzium dan perkuburan maulana sufi. Di sana Maulana disebut mevlana..Aku berpendapat, elok rasanya membuat sedikit pembacaan sebelum melawat tempat dilawati barulah boleh menjiwai dan faham kenapa tempat bersejarah ini begitu penting terhadap peradaban dunia sehingga diberi pengiktirafan unesco. Pelancong bersesak-sesak membuat lawatan ke sini walaupun hanya melihat dereten kubur dan peninggalan peribadi maulana dan ahli keluarga lain seperti pakaian, peralatan muzik dll... mesti ada sesuatu yang istimewa..Kalau main redah saja macam kami lakukan, entah aku pun tak tau apa seronoknya ke tempat sebegini...ataupun mungkin sebab berbayar, kalau free tak ramai yang datang kot...ha ha..biasa la manusia..


Sebelum memasuki muzium kasut kena dipakaikan stokin,,idea yang baik, masa keluar perlu dipulangkan untuk pengunjung berikutnya memakai... tapi aku rasa tanggal  kasut dan dimasukkan dalam plastik lagi bagus...aku pun tak sedar entah bila sarung kasut aku tertanggal..

Ok sedikit sebanyak maklumat dari pemandu pelancong kami mengenai daerah ini, Daerah ini dahulunya terkenal dengan seorang ulamak sufi yang mengembangkan fahamannya yang unik mengenai kecintaannya kepada Allah melalui zikir-zikir yang diiringi dengan alunan alat-alat  muzik serunai dan tarian yang berpusing..Semakin laju putaran tarian  makin mengerbang kostume yang dipakai dan makin mengasyikkan pemikiran .., meditasi begini mudah lah mencapai  tahap kecintaan Tuhan yang agung...lebih kurang macam konsep yoga lah kot...sebelah malam pengunjung berpeluang menyaksikan teater zikir tarian ini di panggung teater dengan bayaran 50 lire atau RM 90...


Banyak le cenderahati yang dijual seperti replika magnet, cd alunan muzik iringan zikir dll...kami yang tak tau apa-apa pasal maulana ni pun turut membeli..terikut-ikut dengan orang lain yang turut membeli...



Satu lagi Tapak warisan dunia UNESCO Kerevanarray..senang cakap R n R persinggahan pedagang dulu yang membawa barang-barang dagangan seperti sutera, rempah ratus dll merentasi benua asia dan eropah..Laluan ini dikenali sebagai Laluan Sutera...laluan ini adalah penghubung jalan darat antara benua Asia/eropah yang kekal penting sehingga kini. Pengembara kenderaan / motorsikal pasti turut melintasi kawasan ini untuk pergi atau balik dari benua eropah dan asia...

Semasa di sana sengaja aku sms kawan bermotor aku..." jom kita ronda Turki terus ke eropah..."

'Jom...!" pergh simple je jawapan tapi serius beb..


Korang nampak ke apa yang aku nampak..? he..ehe..


Binaan dulu sememangnya majestik, manusia moden kini masih pening mancari jawapan bagaimana manusia terdahulu tanpa dibantu peralatan canggih mampu membina binaan hebat dunia...


Kami bermalam di Cappodicia selama 2 malam sebab banyak lawatan tempat bersejarah di sini...elok juga duduk dua malam, tak le kami terkejar-kejar masa mengemas , mengusung turun naik bas/hotel beg-beg yang semakin membuncit...sebelum-sebelum ini kami hanya bermalam semalaman di lokasi lawatan...letih beb...

Esok kami akan melawat lagi Tapak warisan dunia Unesco . kali ini meninjau lokasi dengan menaiki belon panas...walaupun kena bayaran  USD 250 sekepala, kami pergi juga...sesekali perabih biar habis....tak pe lepas ni ikat perut..ha ha..

Tunggu....

2 comments:

  1. seronoknya.. Walaupun masih ada lagi ruangan kosong
    yang tiada bangunan namun tetap cantik dan tenang..
    Masih mengira2 nih bila ler nak ke sana....

    ReplyDelete
  2. Nurmisnan, tiap satu tindakan bermula dengan niat, teringin meronda negara orang pun kena pasang angan2 dan niat...ha.ha..sy pun berangan nak ronda byk lagi negara...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK