Tuesday, December 27, 2011

Siri Kembara Turki 2011-Pamukalae

Selepas membuat lawatan masjid di Bursa, kami meneruskan perjalanan ke Pamukalle...10 jam perjalanan ...pergh, mujur bas luas, sebahagian jalan masih dua lorong agak sempit dan berliku..walaupun grup kami hanya 27 orang termasuk pemandu pelancong, tapi kapasiti bas adalah 46 orang..banyak tempat kosong..nak berbaring pun boleh...kalau sempit macam naik kapalterbang mesti sengal segala sendi

Pemandang kiri kanan jalan lebih kurang macam nilah...tanah lapang saujana mata memandang..kelihatan juga kincir-kincir angin untunk menjana tenaga elektrik...walaupun berbukit bukau tapi tak nampak pulak pokok-pokok..hanya banyak rumput, pokok zaitun, epal , kapas atau tanaman meditranean lain..memandangkan sekarang musim sejuk kebanyakan pepohon mentogelkan daun..kalau di Malaysia atau negara tropika lain kiri kanan jalan penuh dengan pohon menghijau samada hutan, belukar, kelapa sawit, getah atau tanaman lain,  ...ajaib pembahagian rezeki Allah...Kalau kita nak lawan dengan dia menternak haiwan kambing, lembu atau bebiri sah kita tewas, tapi jom la kita lawan tanam kelapa sawit..ha ha...


Penat berada diatas bas, singgah sebentar di gedung textile..menjual pelbagai barangan pakaian dari kapas atau wool..semua buatan tempatan, memandangkan Turki merupakan antara pengeluar utama kapas dan wool dunia...belek harga saja..harga tak berbaloi membeli, mahal amat...argh kita melawat sana bukannya nak bershopping, barangan di negara sendiri jauh lebih murah..dapat menjamu mata sambil belek-belek harga sudah le...daripada aku perabih duit beli barangan dan bikin berat beg, lebih baik simpan dan kumpul duit..leh ronda ke negara lain pulak nanti...

Inilah kehebatan pohon zaitun, pokok lain dah togel, tapi dia masih mampu bertahan..pokok zaitun adalah tanaman yang boleh hidup sehingga beribu tahun..mesti ada keistemewaan tersendiri sehingga buah zaitun di sebut secara spesifik didalam Al Quran... WatTinni wa zaitun..

'Sister..sister..like this.."  dia memujuk supaya berposing semasa di restoran hotel...klik..klik..klik...orang lelaki tak pulak disuruh berposing, dia tau kot orang jantan ni liat nak keluar duit membeli foto yang dia tangkap...ha ha..15 USD beb utk foto CD nih...

Teringin jugak aku tahu apa ke bende kompartmen yang menempek dibelakang van mercedes nih..takkan tayar kot,,dapat beli sebijik cantik nih...

Lagi Tapak warisan dunia UNESCO...batu kapur terbina berpunca dari mendapan garam galian kalsium karbonat dari air  mataair  panas bawah tanah...dari kejauhan seperti keputihan salji

Dimana ada punca air, disitu akan ada penempatan..Penempatan purba ini terletak di puncak bukit batu kapur...dikawasan ini ditemui tinggalan sejarah penempatan purba yang dibina oleh orang-orang Greek..Gempabumi meranapkan penempatan mereka. Barangkalai Tuhan telah menghukum mereka kot...sejarah kan banyak menceritakan bagaimana tamadun manusia banyak yang ranap gara-gara manusia melampaui batas mengingkari perintah tuhan...entah-entah disembah bukit batu kapor ni dulu...wallahualam..

Struktur ini adalah peninggalan purba..walaupun struktur lain banyak yang rebah, tapi pintu gerbang ini masih kekal utuh...main susun-susun batu pun boleh kuat....handal jurutera dulu-dulu...

Kawah-kawah bertingkat tu adalah keajiaban alam semula jadi...Allah maha pencipta...


Tak putus-putus air matair mengalir menuju kolam buatan ini..berendam boleh, diminum air jangan..susah kencing nanti...ha ha..takut jadi batu karang wei...ramai pelancong Korea dan Jepun kini melawat Turki, peningkatan mendadak selepas Turki mara ke separuh akhir Piala Dunia yang diadakan di Korea Selatan dan Jepun...

2 comments:

  1. :D Seronok dapat melawat ke negara orang ni..

    ReplyDelete
  2. memang seronok nif, kalau duit boleh dicetak sendiri rasanya nak berjalan saja...lepas satu, satu dari satu negara ke satu negara...he he..takpa-takpa pasang niat dulu..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK