Saturday, December 24, 2011

Siri Kembara Turki 2011-Menuju Bandar Tua Bursa..!


Suhu di luar dalam 15 darjah celcius. Dalam keadaan tak berangin pun sejuk apatah lagi bila bergerak merempuh angin semasa bermotorsikal..brrrrr sejuk...! kecut segala anggota badan...kebanyakan motor adalah jenis seperti ini dan skuter..kapcai tak nampak pulak aku...


Cuba perhati sarung tangan di  handle motor dan sarung paha/kaki untuk menebat suhu sejuk...kalau pasang kat Malaysia boleh terus rentung anggota badan sebab  lemak habis  terbakar dibawah terik mentari macam  lauk masuk oven...


Perbezaan lain yang ketara antara negara yang kita lawati adalah stesen minyak...simbol bulat selepas huruf P adalah gambar anjing lidah terjelir...


Juga nama -nama tempat, tergeliat lidah mula-mula nak menyebut..


Satu-satunya negara yang mempunyai wilayah di dua benua. Asia dan Eropah.  Mendarat di Istanbul di benua eropah, melintasi jambatan gantung sepanjang 1km menuju Bursa di benua asia untuk bermalam disana...


Majoriti penduduk Turki tinggal di 4 bandar utama iaitu di Istanbul dengan jumlah  15 juta penduduk diikuti Ankara 6 juta, Bursa 4 juta dan Konya/Cappadocia hampir 2 juta, selebihnya di bandar-bandar lain dengan jumlah keseluruhan penduduk hampir 70 juta...Kami sedang melintasi satu kawasan yang sangat padat dengan rumah-rumah...pergh...! lemas-lemas...!

Jalan pintas untuk ke Bandar Bursa adalah dengan menaiki feri...Perjalanan mengambil masa 30 minit..Bursa merupakan bandar tua ibu negara pertama kerajaan Ottoman Empayar..

Ciri-ciri klasik bukan setakat dapat di lihat pada bangunan-bangunan bahkan turut dilihat pada pintu lif..ha ha..buka pintu lif macam buka daun pintu...tutup tak rapat lif tak mau bergerak..

Hari pertama kami bermalam/ berpagi..? di hotel ini...


Antara peserta rombongan, 4 keluarga berpencen dan 3 keluarga akan menuju usia pencen...Waktu usia nilah kot boleh berjalan tanpa perlu risau anak-anak kecil... masing-masing anak dah besar panjang boleh mengurus diri sendiri...Susah jugak kalau berjalan-jalan bawak anak kecil, orang lain sibuk berkejar menaiki bas, keluarga anak kecil sibuk meluru turun bas mencari botol susu tertinggal dibilik hotel. Cepat-cepat...! nanti kami tinggal..ha ha..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK