Friday, December 10, 2010

Berat mata memandang, Ringan lagi bahu memikul...

Sungguh , aku tak lawak...korang selalu tengok wanita bertudung dan berpurdah kann...aku nak ulas pasal hal inilah...selalu orang cakap kalau bertudung apatah lagi berpurdah mesti panas dan merimaskan...tapi bagi aku adalah sebaliknya..sebab tu tajuk artikel ni 'Berat mata memandang, Ringan lagi bahu memikul...

Aku yang selalu bermotor ni dapat menghargai kenapa perintah bertudung/berpurdah tu amat bermanfaat kepada manusia termasuk lelaki. Semasa menonggang motor, kalau aku tak pakai topeng muka..,terasa pijar satu muka sebab bahang panas dan rasa kebas terkena terjahan angin..,tapi kalau aku pakai topeng, terasa sangat selesa sebab peluh tidak tersejat dengan mudah dan menyamankan muka...

Cuba perhatikan pelumba-pelumba tak kira kereta, motorsikal dsb mesti pemandunya memakai sarung muka hanya menampakkan bahagian mata...selain faktor keselamatan, faktor keselesaan mesti menjadi keutamaan.

Kalau korang rajin ke tempat pembinaan, cuba perhatikan pekerjanya ...kebanyakkan akan menutup seluruh badan kecuali bahagian mata, takda sapa pun yang paksa...kalau panas tobat diorang tak mau guna...

Semasa memandu tu cuba perhatikan pekerja memotong rumput di bawah terik matahari...pun bersalut seluruh anggota kecuali bahagian mata..

Semasa wabak selsema burung, selsema babi dengan rela hati tak kira islam dan bukan islam memakai topeng muka...wanita berpurdah paling banyak dapat manfaat ...Aku juga yakin wanita yang berpurdah mesti paling sedikit menghadapi masalah jeragat disebabkan pigmentasi yang amat berkait rapat dengan UV...


Jadi karutlah kalau ada orang cakap bertudung/berpurdah adalah panas dan merimaskan...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK