click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, June 20, 2011

Ini kes berat paak..Perghh !...

Pukul 6.30 waktu Indonesia kami dah bersiap sedia untuk bergerak. Jarak perjalanan hari ini perlu ditempoh adalah sejauh 550km. Kami menganggarkan dalam pukul 5ptg akan tiba semula dimedan sekiranya tiada masalah sepanjang perjalanan. Usah ditanya penduduk tempatan... silap-silap mereka akan memberitahu keesokan pagi baru boleh sampai kerana mereka tak berpengalaman pun menonggang motor jarak jauh..

Jalan 60 peratus adalah elok, sesetengah kawasan pulak kosong...kalau bawak motor besor mau dibesit 200km/jam..he.he.. lepas geramm..bawak kapcai ni sudah menunduk rapat kat handle pun, motor hanya boleh pergi 110km/jam...
Hari kelapan entah kenapa banyak pulak sekatan polis..tak silap aku lebih 8 tempat...bila ada sekatan seperti ini ramai orang memberhentikan kenderaan. takut kena saman..Pertama kali lalu kami selamba jalan dan kena tahan...kami apa takut..semua dokumen lengkap...he he itu andaian kami ..bila Pak Polisi check rupanya road tax kami telah tamat tempoh..."Berat ni pakk..!"  beritau  pegawai tu.."Ini kereta sewa, mana kami tahu ..". "Argh... bagimana mau selesei, pesawat kami jam 6 pak.."  kelentong lah wei...dah bincang-bincang dengan komander tetap kena saman...tapi tak beresit la..ha..ha..seorang kena Rp100ribu.

Sebelum-sebelum ni banyak pemandangan seperti ini.. sukarelawan memungut sumbangan orang ramai untuk membina masjid. Lokasi kutipan bertentangan dengan bangunan masjid yang dalam pembinaan...sahlah dana dikutip memang untuk membina masjid... untuk mengelakkan kena tahan polis lagi, kami bersedeqah bila jumpa sukarelawan seperti ini...dan ajaibnya 7 sekatan polis berjaya dilepasi dengan hanya membuka  visor helmet dan mengangkat  tangan...pergh...daripada  duit kami terbang ke Pak Polisi lebih baik duit tu disedeqah  untuk membina masjid...dapat juga pahala..sebelum ni kedekut sangat kot...
Pemandangan seperti ini juga biasa..kad ucapan gergasi selamat pengantin baru di pinggiran jalan..dan lagi ada live band ...Kalau lokasi majlis tepi jalan siaplah menempoh jem...Goyang dangdut paak...!...tapi yang tak best tu kekadang nanyian dangdut bersahut-sahutan dengan seruan azan....

Diam tak diam hari ni dah hari kelapan kami berada di Sumatera. Hampir separuh pulau telah pun kami jelajah. Empat Daerah telah kami lawati.., Sumatera Utara, Acheh, Sumatera Barat dan Riau. Sektor terakhir nampaknya tak banyak peristiwa mencabar sebaliknya ride penuh santai. Motor pun tak banyak memberi masalah., walaupun kenderaan banyak kerana laluan ini adalah jalan utama Trans Sumatera, tapi dengan pengalaman lebih seminggu bawak motor disana, kami sedikit sebanyak faham cara pemanduan pengguna jalan raya disana..Kalau jalan bertar sesak, kami lalu saja atas bahu jalan..alah keadaan lebih teruk pun pernah kami lalui, setakat meredah bahu jalan langsung  tak menggusarkan kami .Dihari terakhir ni kami perah minyak hingga maksima ..,walaupun demikian kelajuan maksima boleh dicapai hanyalah 110km/jam. he he..punya kuat terjahan angin sampai melekat visor ke muka...!

1. eh..ada..cuma diorang kebanyakan renew dua tahun sekali...setahun tu tak ber road tax la..

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...