Saturday, September 24, 2011

Kemurungan...

Semalam dari siang sampai malam kami sibuk  menghadiri rumah terbuka. Bermula selepas zuhor membawalah ke malam. Jam 12 baru sampai rumah. Patut pun suratkhabar melaporkan harini jalan sekitar Lembah Kelang sesaak. Ramai mengambil kesempatan Syawal yang berbaki beberapa hari lagi untuk mengadakan rumah terbuka.

Entry harini bukan aku nak cerita pasal rumah terbuka, tapi pasal tajuk diatas...bila bertemu rakan dan taulan tak lari bertanyakan khabar samada kenalan yang hadir atau yang tak berkesempatan...dan dikhabarkan dua orang kenalan aku mengalami masalah kemurungan. semuanya berpunca dari kehilangan insan yang rapat dengannya kerana telah berhijrah ke alam lain..Meninggal dunia lah tu..

Yang pertama terjadi keatas kenalan wanita dan kedua lelaki. Suami wanita tu telah meninggal dunia di Thailand semasa berkonvoi  motor ke sana seminggu sebelum Ramadhan baru ni ..Sebelum ni pun kami pernah ride di Thailand bersama-samanya..Manakala kenalan lelaki telah kehilangan ayah beliau dua tahun lepas. Dikhabarkan kedua-dua insan itu telah bertukar watak 360  darjah daripada petah berbicara kepada diam seribu bahasa. .

Semalam pun aku terbaca seorang apik tua berusia lebih 80 tahun  mengalami kemurungan., dan lebih trajis mengambil keputusan menyiram petrol seluruh badan dan menbakar diri. Tindakan itu diambil kerana tak tertanggung menderita penyakit yang dialami...

Punca kemurungan barangkalai pengidap masih belum dapat menerima dugaan  yang menimpa dirinya. Mula-mula bersedih, lama-lama terbawa-bawa kepada kemurungan. Orang yang rapat nampaknya perlu lebih berwaspada takut-takut masalah ini bertukar tragedi sekiranya tidak segera diubati...bukan nak menakut-nakutkan cuma peringatan...

Sekadar peringatan untuk diri sendiri dan rakan-rakan...kematian adalah pasti. Penghijrahan ke distinasi akhir semua manusia -Alam akhirat. Semua akan merasai.  Samada suka, tak suka, bersedia ke belum.. bila tiba saat itu datang, tiada siapa dapat menghalang.  Ketentuan Illahi insan yang dikasihi mendahului  kita. Redhalah dengan ketentuan itu. Hidup mesti diteruskan. Meraung berhiba pun bukan boleh dikembalikan insan dikasehi itu semula ke dunia. Iringi saja dengan doa semoga rohnya dirahmati.

Mungkin mudah bercakap berbanding bila kita sendiri menghadapi sausana itu. Ya Allah pelihara kami dari dugaan yang amat berat...Amin




2 comments:

  1. Kalau boleh kita jangan biarkan member kita yang kemurungan tu duduk sorang-sorang, sentiasa pastikan dia berteman dan ada teman berbual. Barulah dia tak sempat menerawang dan mengikut perasaan..

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK