Tuesday, September 13, 2011

Robot dan Manusia...

Aku keliru..kerapkali juga aku baca di akhbar seperti di ruangan soal jawab CBT sisipan News Strait Times hari Ahad dan akhbar lain juga, kalau menonggang motorsikal berkapasiti lebih 500cc ke atas ada sedikit kelonggaran untuk menggunakan laluan utama berkongsi dengan kenderaan empat roda lain walaupun lorong motorsikal disediakan. Hah..tapi apa yang terjadi, aku sudah kena saman daa semasa menggunakan laluan utama GCE baru-baru ni ..Selalu mereka buat sekatan jalanraya selepas  Tol Plaza Bukit Jelutong . Nak berhujah pun tak guna..Polis tu dah minta IC serta lesen seterusnya hulur kertas saman untuk ditandatangani..terima sajalah saman tu...Dulu masa aku guna skuter 200cc aku takdalah kesah sangat , tapi kali ni aku naik motor 1000cc ..! pun kena juga..

Ini pandangan peribadi aku ok mungkin anda bersetuju dan sebaliknya.. biasalah kita kan manusia biasa, mesti ada pertentangan pendapat...

Abang-abang polis sepatutnya menggunakan pertimbangan semasa mengeluarkan saman ..yea betul,  undang undang adalah undang-undang, tapi pada aku undang-undang tu masih boleh dilaksanakan atas budi bicara.. Anda tak sepatutnya bertindak seperti robot..Anda ada akal fikiran. Berpadalah untuk memaksa motor besar menggunakan laluan motor yang lebarnya tak lebih dari 3 meter..dahlah tu ..banyak selekoh maut pulak..bukan ke lagi membahayakan diri..

Lagi amat tidak wajar larangan itu dilaksanakan di GCE yang ketika ini laluan utama amat lengang dan jauh lebih selamat berbanding laluan motor yang disediakan. Kalau di Lebuhraya Persekutuan aku amat faham...di sini aku pun tak nak lalu dan dengan penuh rela akan menggunakan laluan motor sebab lebih selamat berbanding laluan utama., disamping tak maulah aku berebut-rebut ruang sempit dengan pengguna kenderaan empat roda lain...Kita bukannya nak guna jalan main redah saja, mana yang lebih bermanfaat dan lebih selamat, kita pilihlah...

Aku nak beri  contoh lagi..penguasa kekadang perlu menggunakan akal budi untuk melaksanakan arahan tugas. Penyediaan lampu isyarat...bukan kah tujuannya untuk menyuraikan trafik demi keselamatan pengguna..? Kalau dah jam 3 pagi dan trafik pun lengang...adakah wajar kita disaman sekiranya melanggar lampu isyarat tersebut...? Insan robot akan memberi jawaban YA.

Kembali kepada isu penggunaan laluan motor..untuk apakah laluan motor disediakan..? Untuk keselamatan juga bukan..? kalau  laluan utama lebih selamat sepatutnya pertimbangan ini yang diguna pakai oleh pihak penguasa...dan kenapa perlu disaman..?

Korang dapat bayangkan bagaimana abang-abang Kawasaki GTR1400, Honda Goldwing 1800 atau Harley Davidson Electra Glide 1700 dipaksa menggunakan lorong kecik motor ...he he..menggeletar satu badan nak kawal motor beb..  .Ya ampunn.. motor berat..! ha ha...terpaksa juga aku ketawa walaupun duit melayang sebanyak RM300 gara-gara kena saman.. Tak patut betoll..!

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK