Wednesday, September 14, 2011

Awas mak ayah sekelian...!


Aku sangat sedih. Seorang kawan aku terjebak dengan najis dadah. Semalam baru aku dapat tau. Aku pernah berurusan kerja dengan dia. Bila dah terjebak ni bukan senang nak pulih, kalau pun pulih barangkali sekejap saja, bila berjumpa geng lama akan kembali ke tabiat lama. Lagi aku sedih dia ni berbini 2..argh sayang sungguh..., napalah boleh jadi begini. Inilah padahnya , bermula dengan pergaulan yang salah dan mencuba-cuba akhirnya terjebak..

Dadah dan zina dua dosa besar bilamana terjebak alamat susahlah nak buat pusingan U...pertama kali mungkin menyesal tapi percayalah selalunya akan tewas bila dugaan kedua mendatang dan lama kelamaan rasa bersalah akan lenyap dalam diri dan akan terus bergelumang dengan dosa-dosa itu...nauzubillah..

Aku pun tak taulah kat mana silapnya...mudah sangat kita terikut-ikut dengan gejala negatif nih..anak-anak remaja mudah sangat terikut-ikut dengan gejala merokok dan pergaulan bebas ..Kita sedia maklum merokok adalah langkah pertama sebelum mereka beralih  ke dunia dadah. Pergilah ke kawasan sekolah menengah, disebalik kawasan terlindung  berhampiran sekolah akan adalah segelintir pelajar ponteng sambil menghisap rokok...dulu aku ingat lagi, sanggup diorang berkumpul 2, 3 orang dalam tandas asrama rosak dengan taik bergelumang timbul...selamba saja sedut asap dengan bau aroma taik..ish-ish bodoh betul..!

Kekadang kita sebagai ibu bapa tanpa disedari memberi isyarat  salah kepada anak-anak.. mungkinkah sikap yang terbina sedari kecil terbawa-bawa sampai ke usia senja. Sesetengah ibubapa selamba aku tengok jalan bersama-sama dengan anak remaja perempuan yang berpakaian senteng , berseluar sendat.., yang remaja lelaki pulak bertindik dengan rambut mencacak... ini semua petanda menuju kehancuran.

Sebelum gejala semakin kronik jom kita berubah,,kita mulakan dengan diri dan keluarga kita...Peringatan ini untuk diri aku juga...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK