Wednesday, September 28, 2011

Hudud-pandanganku sambungan...

Sambungan artikel semalam...

Nak kata undang-undang sekarang tak cukup keras...sesetengah tu keras dah, tapi kenapa kadar jenayah tetap mencanak naik..? Kes bunuh semakin berleluasa..Suratkhabar semalam saja memberitakan sekurang-kurangnya 2 kes bunuh. Mangsa melibatkan seorang nenek dan seorang gadis sunti..Sebelah malam pun ada lagi berita pasal pembunuhan...! sekarang ni tak cukup bunuh,  bahkan dikerat-kerat , dibakar anggota badan atau main lempar-lempar gitu saja . Kes Pengedaran dadah ..? Penzinaan..? Buang bayi..? ermm korang pun tau kes ni macam tak berkesudahan...Pusat serenti  ?, Pusat pemulihan akhlak..? semakin bertambah jugak...! Setakat tarok nama  sekejap SERENTI pastu tukar PUSPEN dsb  tak datang kesan punn...!

Menurut undang-undang sediada, contoh-contoh kes bunuh atau pengedaran dadah  di atas mensabitkan hukuman mati kepada penjenayah sekiranya terbukti bersalah...hukuman mati tak cukup keras lagi ke...? tapi napa macam tak takut je orang ramai dengan hukuman itu...?

Pada pendapat aku hukuman sekarang belum cukup menggerunkan orang ramai. Sebab..? hukuman walaupun keras tapi lebih menitikberatkan hukuman kepada pesalah dan bukannya  pencegahan atau menimbulkan insaf kepada orangramai...Iyelah yang salah tetap salah, bila kena gantung matilah dia...tapi apa pengajaran hukuman itu tadi kepada orang yang hidup...yang berpotensi untuk melakukan jenayah...?

Macamana nak gerun kalau hukuman dijalankan tertutup. Tau-tau pesalah dah mati...Laa...itu pun nasib baik  sebab kes berprofil tinggi..kalau kes biasa sapa yang tau bila hukuman itu dijalankan sebab tiada liputan ...unsur-unsur suspen dan ngeri takda.. Cuba hukuman mati di buat ditengah khalayak ramai seperti di Dataran Merdeka ke..dan di pancarkan secara langsung keseluruh negara..barulah timbul kegerunan di hati manusia...mesej jelas, we mean business..berani buat sedialah tanggung akibat...! bila dah gerun dan insaf secara sendirinya tercegahlah orang ramai nak berbuat jenayah...kalau setakat menghukum pesalah  tapi tidak diambil manfaat untuk menyedar dan mencegah orang ramai, selagi itulah jenayah akan terus bercambah...

Kembali kepada hudud...sekarang ni baru sebut nak dilaksanakan hukuman pun orang dah gerun...bukti mudah keberkesanan hukuman itu..bayangkan kalau dilaksanakan..Korang dapat bayangkan kengerian orang ramai kalau pesalah dipancung dikhalayak ramai..atau tangan terkudung kena libas pedang ...atau penzina yang dah berkahwin kena rejam sampai mati...hah garenti lepas daripada tu semua kecut nak melakukan jenayah...bukankah selalu diperkatakan  " mencegah itu lebih baik dari mengubati". Tak timbul, ramai orang akan hilang kepala atau  kudung tangan...Nak hilang kepala atau kudung macamana kalau jenayah dah semakin tiada...!

Orang ramai yang tak bersalah nak takut apa benda..?  hukuman hanya dijatuhkan kepada penjenayah yang dibuktikan bersalah oleh mahkamah...kita yang tak lakukan apa-apa kesalahan dan takda azam pun untuk jadi jahat, apa perlu risau dengan hukuman yang berat..? dan kenapa sibuk nak membela  penjenayah ....Kenapa tak diperjuangkan   hak asasi mangsa , keluarga dan orangramai  angkara kekejaman si penjenayah itu..? Kami lebih berhak menuntut hak asasi kami..!

Cuba yang jadi mangsa penjenayah tu  terkena kat batang hidung penentang hudud atau ahli keluarga mereka...hah baru padan muka..!

Sekali lagi aku mohon ampun sekiranya tulisan aku ini menyimpang dari fakta kebenaran...aku hanya insan naif.

2 comments:

  1. Saya setuju bang Latep, itu sebabnya kita tengok kat negara Arab hudud dilaksanakan secara terang terangan. Supaya boleh menimbulkan rasa insaf pada orang ramai.
    Kita bukannya harus membela penjenayah, tapi hak harus diberikan kepada ahli keluarga yg teraniaya. Wallahualam.

    ReplyDelete
  2. ta taulah kat mana silapnya, seolah-olah membela pemangsa lebih diberi keutamaan berbanding membela mangsa itu sendiri..wallhualam

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK