Saturday, November 6, 2010

AWAS ..! JERANGKAP SAMAR 3

MENGANTUK

Ada orang cakap kalau mengantuk, tingkatkan kelajuan atau menjerit atau lakukan apa saja aktiviti supaya mengantuk itu hilang..Tetapi pada pendapat aku semua itu kurang berkesan..Ubat mengantuk yang paling mujarab adalah TIDUR..Benar, berehatlah sebentar barang 15 minit dan cuba lelapkan mata, nescaya anda akan segar sesudah itu.

Menunggang dalam keadaan mengantuk umpama merelakan diri masuk ke kandang harimau lapar..

KENDERAAN ROSAK

Kenderaan rosak di lorong kecemasan mengundang bahaya. Keghairahan serta kealpaan menunggang dengan memintas ke kanan kemudian ke kiri, balik semula ke kanan memang sengaja menempah maut apabila bertembong dengan situasi ini..,apatah lagi di waktu malam.

SELEKOH SEDAP

Apabila melalui selekoh tajam selalunya pengguna akan memperlahankan kenderaan dan lagi tajam selekoh lagi berhati-hati pengguna jalanraya..Tetapi melalui selekoh sedap ramai yang mengambil peluang mempamerkan aksi..berapa ramai yang terbabas semasa melayan selekoh sedap ini..Kehadiran tumpahan minyak dan pasir sangat membahayakan penunggang..

MENGEKORI RAPAT KENDERAAN

Situasi ini bukan jerangkap samar tetapi perangkap terang..Aku perhatikan ada mat-mat motor suka melakukan aksi ini padahal ianya sangat merbahaya. Mengekori kenderaan besar dengan rapat dengan harapan dapat berlindung dari terjahan angin kuat sewaktu menunggang motor adalah tindakan sangat kurang bijak. Aku yakin pemandu dihadapan tidak menyedari kehadiran mereka ini..Penunggang ini seolah-olah boleh membaca isi pemikiran pemandu kenderaan dihadapan. Apa jadi sekiranya pemandu dihadapan membrek secara tiba-tiba..? Tidak perlu aku ulas,pembaca tahu sendiri jawapannya..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK