Tuesday, November 9, 2010

TERJAH 1MALAYA bersama x9-DAY 2

 
Posted by Picasa


Pagi tu kami bersarapan di gerai berdekatan dengan resort.,kemudian terus ke Pekan Sedili untuk mencari bengkel motor..ok ada., dapat berbincang dengan mekanik samada beliau boleh membuka dan menukar rim skuter aku..Kalau tak boleh buka nampaknya aku kena atur transport angkut motor aku ke KL. Cabaran juga pakai motor tak ramai orang guna nih. Bila dah belek-belek dia cakap boleh...fuh lega aku..jadi aku boleh beli je rim dan tayar di KL dan hantar ke Sedili untuk pasang.

Selepas itu kami pergi ke balai polis untuk buat laporan kemalangan untuk claim insuran..Kita dah bayar insuran jadi kena manfaat sebaiknya. Tapi pegawai polis bagitau kena buat laporan di Kota Tinggi..ppergh..bila kenangkan susah bebenor nak uruskan tuntutan insuran nanti.. aku kensel jelah, silap-silap kos lebih mahal nanti..

Motor kami tinggal je di resort setelah berbincang dengan pengurus resort disana..Tak larat ponggong aku nak meredah lagi 10km simpan motor di bengkel dengan rim dah tersengih tu..Bila dah dapat rim nanti aku bawaklah mekanik ke resort tu..
Sambung perjalanan ke Desaru..Aku menumpang skuter Mantem..
 

Memang betul jalan teruk berlubang sana sini..Apa Adun Sedili dan jkr sudah buat daa..Menurut orang situ kalau jalan malam kena berhati-hati selain lubang, babi hutan pun banyaak..Sebelum kejadian langgar lubang, terkejut aku malam tu sebab tiba-tiba babi hutan melintas depan aku..petanda aku nak masuk lubang kot..he he..Sampai Desaru dalam pukul 12tgh hari..Cuti umum jadi ramai lah pengunjung pantai disitu..
 


Penanda paras air banjir 2007

Persinggahan berikut adalah di Bandar Kota Tinggi..Walupun Kota yang Tinggi tapi tenggelam jugak masa banjir besar pada 2007 dulu..
 
Posted by Picasa

Singgah makan tengah hari di gerai bersebelahan pejabat JPS Kota Tinggi. Memang cukup popular sebab masuk akhbar..Pekena assam pedas ikan sembilang, siput sedut, belangkas masak pedas dan ulam -ulaman..Terangkat wa cakap lu beb..
 


Melalui bandar Kluang sebelum singgah di Yong Peng.. Ziarah orang tua sambil hulur duit pencen..Kita sebagai anak-anak jangan lupa menghulur untuk ibubapa..duit beli rokok boleh, beli aksesori motor boleh.., takkan untuk ibubapa, kita tidak peruntukkan dalam bajet bulanan kita..Tak lama aku di situ minum-minum dan beredar bawak geng x9 meronda kampong aku untuk terus ke Batu Pahat..Di Dataran Penggaram bergambar lagi..

Perjalanan antara Parit Jawa dan Bandar Muar , nyaris peristiwa Sedili berulang..kali ini skuter kami melambung sebab terlanggar bonggol jambatan. nasib baik suspension tak patah..punya lah teruk keadaan jalan..keadaan jalan pintas ke jambatan Muar kedua pun serupa..jalan beralun dan perlu berhati-hati bila menghampiri jambatan atau kolong..bonggol dan mendapan jalan..

Memandangkan hari menghampiri malam kami ambil keputusan untuk masuk je lebuhraya PLUS.
Lagipun man770 bergegas untuk menyambut tetamu.. Kakak beliau akan pergi ke mekah dan berkumpul di rumahnya. Tambahan juga aku kena dapatkan komuter akhir sebelum pukul 11 mlm untuk ke Rawang..

Singgah di kawasan rehat jejantas Ayer Keroh untuk solat meredakan lengoh-lengoh badan..pekena sup dan kopi panas.

Melalui lebuhraya dimalam hari walaupun selesa tapi banyak kenderaan..Sepanjang aku bermotor, ini pertama kali aku jadi penumpang jarak jauh..bila Mantem memotong melalui celah-celah kenderaan .., kecut perut aku dibuatnya ..Aku rasa Mantem bawa dah cukup laju dalam 120km/jam, untuk skuter ber CC tidak melebihi 200 kira lajulah tu..tetiba je motor kapchai potong kami..dahlah laju pakai baju lengan pendek dan berjean sahaja..memang tak sayang badan.

Selepas exit Kajang sebiji kapchai telah merempoh Iswara di lorong kecemasan. Aku tak pasti samada kapchai yang pintas kami tadi..terbaring mamat tu atas jalan..rasanya baru saja terjadi..

Kami tiba dihentian komuter Serdang dalam pukul 8.45. Sementara tunggu tren ke Rawang pukul 9.30 mlm kami berTTS lagi..Punyalah leka berTTS aku nyaris terlepas tren.


Lega sampai rumah dalam pukul 10.30 mlm..Bini aku jemput di stesen komuter Rawang..Semakin lawa pulak bini aku malam itu..ha.ha. patutlah orang tua-tua dulu cakap, sayang bini tinggal-tinggalkan..kah.kah..kah... Jadi kepada rider lain gunakan alasan ini untuk ride akan datang..

Jarak perjalanan hari ke 2 : 502km
Jarak keseluruhan xpdc : 1100km

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK