Monday, July 25, 2011

Siapa lagi boros berbelanja...?

Antara berita hangat minggu lepas adalah pasal taikun Malaysia Robert Kuok dikatakan membeli yact peribadi bernilai USD4.5b..Hampir keseluruhan badan yact disaluti emas...lagipun berbanding material lain, untuk masa mendatang harga yact beliau garenti akan meningkat seiring dengan kenaikan harga emas...aku terus capai kalkulator USD 4.5b bahagi USD35 b...argh baru 12.86% dari nilai kekayaan dia..kira oklah.. itu belum kira pendapatan harian dia lagi..pada aku dia masih bersederhana..lainlah kalau dia membeli lebih dari 70 peratus dari nilai kekayaan dia..mungkin boleh dikatakan berlebih-lebihan...dia ingin berbelanja untuk dirinya , duit banyak makan garenti tak habis..lagipun umur dia dah nak masuk 90an. argh berbelanjalah  tauke..!

Dalam sedar tak sedar orang kebanyakan macam kita yang berlebih-lebihan berbelanja sebenarnya...cuba korang tengok yea...katalah pendapatan isirumah dalam RM5000 sebulan. , simpanan lain langsung takda.,kecuali duit KWSP yang ciput tu... tapi kita berbelanja besar untuk kenderaan...kereta baru  yang paling murah dipasaran pun sudah melewati harga RM30000...sudah berapa kali lebih besar dari nilai kekayaan kita...itu belum kira perbelanjaan bulanan yang lain seperti  duit bil handphone/broadband , duit tv berbayar, duit melaram, duit sewa//beli rumah ..duit makan....duit minyak..duit tol, duit anak-anak...bla..bla...

Kita yang boros berbelanja  sebenarnya...!


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK